Strona z wpisami

Prawo drogi na jeziorze czyli kto ma pierwszeństwo na żaglach?


Jednym z najważniejszych zagadnień, które poznaje się w czasie kursu żeglarskiego są przepisy, które obowiązują na jeziorze. W czasie zajęć teoretycznych omawia się m.in. zasady pierwszeństwa, oznakowanie jednostek pływających, poznaje obowiązki dowodzącego i załogi. Zagadnienia te dotyczą zarówno żeglarzy jak i motorowodniaków, zna je każda osoba prowadząca jednostki pływające. Wiadomo jednak, że gdy nie używamy wiedzy na co dzień, może ona ulecieć dlatego warto przed przyjazdem na rejs przypomnieć sobie najważniejsze zagadnienia.

Pierwszeństwo pod żaglami – który hals ustępuje?

Na wstępie dobrze przypomnieć, że przepisy w ruchu śródlądowym nie mówią o tym, kto na wodzie ma pierwszeństwo. W przepisach znajdują się jedynie zapisy o tym, które jednostki powinny ustępować drogi w sytuacjach kolizyjnych.

Pierwszym elementem jest hals. Jachty płynące lewym halsem powinny ustąpić z drogi jednostkom płynącym prawym halsem. Zatem jeśli płyniesz prawym halsem możesz spodziewać się, że jachty płynące lewym halsem będą ustępować Ci drogi.kursy jachtu - prawy i lewy hals

 

Dla przypomnienia dodamy, że hals określamy na podstawie burty, na którą wieje wiatr (lewy hals – wiatr wieje na lewą burtę czyli lewa burta jest nawietrzna, prawy hals – prawa burta jest nawietrzna). Zapisy dotyczące ruchu jednostek żaglowych obowiązują nie tylko jachty płynące na żaglach, ale również windsufterów i kitesurferów. W ich przypadku hals określa się w ten sam sposób – patrzymy w którą stronę płyną i z której strony wieje im wiatr.

Prawo drogi – jachty na tym samym halsie

Gdy dwie żaglówki płyną tym samym halsem aby ustalić, która z nich powinna ustąpić należy zwrócić uwagę na ich ustawienie względem siebie. W sytuacji gdy ich kursy się przecinają, grożąc niebezpieczeństwem ustępuje jednostka będąca po stronie nawietrznej. Dla ułatwienia mówi się, że ustępuje ta z jednostek, która płynie kursem pełniejszym. Czyli:

  • gdy jeden jacht płynie bajdewindem, a drugi półwiatrem – półwiatr ustępuje
  • gdy jeden jacht płynie półwiatrem, a drugi baksztagiem – baksztag ustępuje
  • gdy jeden jacht płynie baksztagiem, a drugi fordewindem – fordewind ustępuje

Tu pamiętajcie, że jacht płynący fordewindem gdy żagle ustawione są na motyla ma grota na jednej burcie, a foka na drugiej. W takiej sytuacji hals, którym płynie dana jednostka określamy na podstawie żagla głównego (czyli grota!). W przepisach znajdziemy również zapis, który określa co powinniśmy zrobić, jeśli płyniemy lewym halsem i nie jesteśmy w stanie stwierdzić, którym halsem płynie na nas jacht żeglujący z wiatrem „na motyla”:

jeżeli statek idący lewym halsem widzi statek znajdujący się od strony nawietrznej, a nie może z pewnością ustalić, czy statek ten idzie lewym czy prawym halsem, powinien ustąpić z drogi temu statkowi*.

Prawo drogi – wyprzedzanie się jachtów

Przepisy obowiązujące na wodzie mówią, że gdy jeden jacht zaczyna manewr wyprzedzania to właśnie jednostka wyprzedzająca powinna w razie zagrożenia – ustąpić z drogi. Przy czym jacht który jest wyprzedzany nie powinien zmieniać swojego kursu i nie utrudniać manewru. Ponadto jednostka wyprzedzana w razie potrzeby powinna zmniejszyć swoją prędkość aby ułatwić manewr.

Aby wyprzedzanie dwóch jachtów pod żaglami odbyło się skutecznie najlepiej, by wyprzedzający wybrał drogę po stronie nawietrznej. Mówi się, że jest to nieeleganckie , ale to nie prawda! Wyprzedzanie po stronie nawietrznej zapewni skuteczność manewru bo jacht wyprzedzający będzie mógł utrzymać stałą prędkość dzięki temu, że jegoo żagle nie zostaną zasłonięte!

Dodatkowe zapisy prawa drogi na wodzie

Istnieją też w przepisach dodatkowe zapisy związane z pierwszeństwem na wodzie, które są ponad opisanymi powyżej zasadami. Pierwszy z  nich dotyczy sytuacji na szlaku żeglownym (tzw. farwaterze). Jeśli jednostka płynie po szlaku przy jego prawej krawędzi lub blisko prawego brzegu ma prawo zachować swój kurs i wtedy to inne jednostki powinny jej ustąpić (bez względu na hals którym płynie). Trzeba zdawać sobie sprawę, że ten zapis nie jest powszechnie znany i może się zdarzyć, że inne jednostki nie będą go respektowały.

Drugi istotny zapis przedstawiony w § 1.05 Rozporządzenia. Mówi on o sytuacjach niebezpiecznych w których następuje bezpośrednie zagrożenie. Wtedy osoba dowodząca statkiem ma obowiązek wykonać wszelkie działania aby nie doprowadzić do zagrożenia i ma prawo odstąpić od przestrzegania przepisów.

W celu uniknięcia bezpośrednio grożącego niebezpieczeństwa kierownik albo osoba odpowiedzialna za obiekt pływający powinna przedsięwziąć wszelkie środki podyktowane sytuacją, łącznie z odstąpieniem od przestrzegania niniejszych przepisów*„.

*Źródłem informacji o przepisach obowiązujących na jeziorach i rzekach zawsze powinno być Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych. Możecie je znaleźć w Internetowym Systemie Aktów Podawczych pod adresem: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20032122072 . Lektura jest długa, ale jeśli jesteście aktywnymi żeglarzami lub kandydatami na Nauczyciela Żeglowania PZŻ warto się z nią zapoznać!

Jak zorganizować wyjazd szkolny na żagle?


Wyjazd klasowy czy szkolny na żagle to ciekawy pomysł na zieloną szkołę pozostawiającą wiele wspomnień i pozwalający zintegrować uczniów. Jednak organizacja takiego rejsu po Mazurach dla grupy szkolnej rodzi kilka pytań, na które zajdziesz odpowiedzi poniżej. Jednak zanim do nich przejdziemy w kilku słowach opiszemy jak wygląda taka zielona szkoła pod żaglami

Rejs żeglarski dla klasy – jak wygląda zielona szkoła na jachtach?

Najbardziej polecamy wyjazdy trwające 3 lub 4 noce. Dłuższe też są oczywiście możliwe, ale najczęściej to właśnie takie wyjazdy wybierają szkoły. Uczestnicy przyjeżdżają do Giżycka gdzie czekają już na nich jachty i nasi instruktorzy pełniący rolę sternika łodzi . Na każdym jachcie nocuje od 4 do 7 uczestników (najwygodniej jest w 5-6 osób). W zależności od ustaleń sternicy nocują na jachtach lub poza nimi (wyjazd na noc i powrót rano na kolejny dzień).  Na każdym jachcie znajdują się miejsca do spania (4 koje podwójne), kącik kuchenny (kuchenka, chłodziarka, garnki, talerze sztućce itp). Wszystkie jachty posiadają również ogrzewanie, które można włączać na noc jeśli robi się chłodno. W czasie rejsu uczestnicy korzystają z węzła sanitarnego znajdującego się w portach.

 

W czasie takiego wyjazdu proponujemy trasę: Giżycko – Wilkasy (1 nocleg) – Nowy Harsz/Roganty/Zimny Kąt (2 nocleg) – Sztynort (3 nocleg) – Giżycko (4 nocleg). Trasa zakłada żeglowanie po jeziorach Niegocin, Tajty, Kisajno, Dargin oraz pokonanie kanałów Niegocińskiego i Piękna Góra. Można zobaczyć z wody również  objęte rezerwatami „Łabędzi szlak” i jezioro Dobskie. A na lądzie zwiedzić np. Twierdzę Boyen w Giżycku, a w Sztynorcie eMuzeum Ekologii i Żeglarstwa czy zabudowania pałacowe.

Sternik świetnie samodzielnie poradzi sobie z obsługą i prowadzeniem jachtu, ale każdy z uczestników na początku rejsu zostanie przeszkolony z zasad bezpieczeństwa i obsługi podstawowych sprzętów. W czasie dnia na wodzie dowodzi on swoją załogą, steruje jachtem i dba o bezpieczeństwo na pokładzie. Opieką nad uczestnikami i organizacją części lądowej zajmują się nauczyciele/opiekunowie grupy, natomiast kadra instruktorska chętnie podpowie i pomoże w organizacji (ognisko, podchody, lekcja na środku jeziora…)

Kto może być organizatorem Zielonej Szkoły?

Wyjazdy klasowe w czasie roku szkolnego muszą być organizowane przez placówkę oświatową (np. szkołę). Nie wyklucza to jednak tego by wyjazd szkolny na żagle odbywały się we współpracy ze Szkołą Żeglarstwa Gertis. Jednak inicjatorem takiego wyjazdu musi być szkoła / nauczyciel (organizator musi być z ramienia placówki oświatowej), a wyjazdu musi być zatwierdzony przez Dyrekcję (szczegóły znajdują się m.in. w Rozporządzeniu). Opiekunowie na taki wyjazd muszą być zapewnieni przez organizatora (nauczyciele ze szkoły, rodzicie uczniów, zatrudnieni przez szkołę zewnętrzni opiekunowie).

O czym musi pamiętać organizator Zielonej Szkoły?

Każdy wyjazd klasowy lub szkolny musi posiadać dokumentację zatwierdzoną przez Dyrekcję Szkoły. Wśród nich są:

  • „Karta wycieczki” to dokument w którym określa się cele i założenia programowe, trasę wyjazdu, termin, ilość uczestników, Kierownika Wycieczki oraz opiekunów.
  • Zgoda rodziców na wyjazd – rodzice uczniów powinni zostać poinformowani o wyjeździe oraz wyrazić zgodę na zaproponowany program i formę wyjazdu.
  • Regulamin wycieczki szkolnej w którym zawarte będą zasady bezpieczeństwa, zachowania się w miejscach publicznych, higieny, odpowiedzialności za siebie i swoje mienie
  • Harmonogram określający program wycieczki – godziny zajęć, plan dnia, przewidziane atrakcje itp.
  • Lista uczestników
  • Ubezpieczenie na czas trwania wyjazdu w zakresie NNW

Na etapie planowania powinno przygotować się kosztorys wyjazdu dzięki któremu będzie można określić realne wydatki poniesione na wyjazd i finalną cenę wyjazdu na osobę.

Co wziąć pod uwagę przygotowując kosztorys Zielonej Szkoły pod żaglami?

Elementy które trzeba uwzględnić na etapie planowania wyjazdu klasowego czy szkolnego na żagle na Mazurach:

  • zakwaterowanie – jachty (ile osób ma nocować na jachcie, jakiej wielkości mają być jachty)
  • kadra – opiekunowie (ilość opiekunów określa dyrekcja – zwykle minimum 1 opiekun na 20 uczestników)
  • sternicy jachtów – minimum tylu ilu jest jachtów
  • wyżywienie – możliwe opcje to gastronomia lokalna, catering dowożący np. obiady do miejsca postoju lub przygotowywanie posiłków na jachtach.
  • paliwo i opłaty portowe
  • ubezpieczenie
  • atrakcje (bilety wstępu, ogniska, zajęcia programowe)
  • dojazdy na miejsce rozpoczęcia rejsu

Co szkoła żeglarstwa zapewnia w ramach organizacji Zielonej Szkoły wraz z placówką oświatową?

Szkoła Żeglarstwa Gertis zagwarantuje profesjonalnie przygotowany sprzęt na wyjazd szkolny na żagle (nowoczesne, w pełni wyposażone i zadbane jachty, obsługę techniczną dostępną na terenie WJM w przypadku jakiejkolwiek awarii). Na życzenie Szkoła Żeglarstwa Gertis zapewni wyżywienie – dostarczane na jachty świeże produkty do przygotowania posiłków oraz jadłospis zapewniający w pełni zbilansowane posiłki, łatwe w przygotowaniu dla uczestników wyjazdu.
Doświadczonych instruktorów, którzy będą obsługiwali jachty i prowadzili warsztaty w ramach zajęć na wodzie. Propozycję trasy i portów (z uwzględnieniem życzeń organizatora odnośnie odwiedzanych miejsc), z założeniem (ze względu na warunki pogodowe) bezpiecznej i przyjemnej żeglugi dla uczestników.

Jakie atrakcje można zwiedzić w czasie rejsu szkolnego po Mazurach?

W ramach wypoczynku Szkoła Żeglarstwa Gertis może ułożyć trasę wypoczynku, dzięki której uczestnicy będą mogli skorzystać z atrakcji takich jak: zwiedzanie Twierdzy Boyen, park linowy (od czerwca), papugarnia, zwiedzanie Muzeum żeglarstwa i środowiska w Sztynorcie, bunkry w Mamerkach (rejs powyżej 3 nocy), skansen Węgorzewo (rejs powyżej 3 nocy).

Jak wybrać najlepszy kurs żeglarski?


Oferta kursów żeglarskich dostępnych na rynku jest naprawdę bogata. Łatwo zgubić się w propozycjach, jeśli nie wiadomo na co zwrócić uwagę przy wyborze. Jak zatem wybrać najlepszy kurs żeglarski? Na co zwrócić uwagę? Poznaj nasze odpowiedzi na najczęstsze pytania związane z wyborem szkoły żeglarskiej i podejmij najlepszą decyzję!

  1. Jak wybrać kurs żeglarski?
  2. Jaka opcja kursu na patent żeglarski jest najlepsza?
  3. Jak długo trzeba uczyć się żeglowania?
  4. Kto może szkolić na kursach żeglarskich?
  5. Jaka jest najlepsza szkoła żeglarstwa?

Jak wybrać najlepszy kurs żeglarski?

Decydując się na udział w szkoleniu na patent przede wszystkim zwróć uwagę na ilość osób w załodze, kadrę oraz jakość szkolenia. Mała załoga gwarantuje dużo czasu za sterem i dużo ćwiczeń. Z naszego doświadczenia w załodze na szkoleniu trwającym tydzień mogą być maksymalnie 4 osoby, a na dwutygodniowym – maksymalnie 5 osób.  Kadra prowadząca zajęcia musi posiadać odpowiednie uprawnienia instruktorskie – to patent minimum Nauczyciela Żeglowania PZŻ. Przypilnuj tego wybierając najlepszy kurs żeglarski dla siebie. Nie wszystkie firmy to gwarantują!

Na jakość szkolenia wpływa m.in. sprzęt szkoleniowy czyli jachty i ich stan, dostęp do materiałów, realizacja w czasie kursu zarówno zajęć praktycznych jak i wykładów z teorii oraz rzetelnie przeprowadzany egzamin.

Jaka opcja kursu na patent żeglarski jest najlepsza?

Istnieje wiele możliwości jeśli chodzi o kursy na patent żeglarza jachtowego. Zdecydowanie najbardziej zbliżona do późniejszego samodzielnego żeglowania jest forma rejsy szkoleniowego kub łączona stacjonarno-wędrowna. Na kursie realizowanym w tej formie mieszkasz na jachcie i żeglujesz po jeziorach codziennie zatrzymując się w innym miejscu. Poznajesz więc wiele portów i spotykasz się z realnymi sytuacjami jakie czekają Cię później na wodzie. Jeśli wybierzesz szkolenie w całości stacjonarne lub kurs weekendowy przyda Ci się jeszcze udział w rejsie doskonalącym żeby uzupełnić wiedzę i poznać m.in. kwestie planowania rejsu.

Jak długo trzeba uczyć się żeglowania?

Żeglarstwo to nie łatwa sprawa. Z pewnością jest to trudniejsze niż prowadzenie samochodu czy jazda na snowboardzie. Każdy ma inne predyspozycje do nauki żeglowania, więc nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytania „ile będę się uczyć żeglować?”. Niektórzy w ciągu tygodniowego intensywnego szkolenia opanowują podstawy by zdać egzamin na patent, a potem samodzielnie się dokształcać, a inni kilkukrotnie przyjeżdżają na szkolenie i nadal mają problemu z manewrami. W uczeniu się żeglarstwa najważniejsza jest pokora i świadomość, że nie wszystko uda nam się od razu. W końcu poruszamy się na granicy dwóch żywiołów, a od naszych decyzji zależy bezpieczeństwo załogi na naszym jachcie! Dlatego szukając szkolenia nie szukaj „najszybszej” czy „najtańszej” opcji. To jakość jest najważniejsza – wybieraj najlepszy kurs żeglarski!

Jak przygotować się do kursu żeglarskiego?

Przed przyjazdem na kurs zapoznaj się ze wszystkimi informacjami od organizatora. Jeśli udostępniono Ci materiały do szkolenia – poczytaj je już przed przyjazdem. Klikanie w testy dostępne w Internecie nie ma sensu, jeśli nie nauczysz się najważniejszych zagadnień. Ważne jest by dobrze się spakować – zabrać wszystkie niezbędne rzeczy, które mogą Ci się przydać. Jeśli nie potrafisz pływać wpław – poinformuj o tym przed kursem. To nie jest problemem, ale Twój instruktor musi wiedzieć o tym od początku szkolenia. Podobnie jest jeśli chodzi o różnego rodzaju kwestie zdrowotne – np. masz kontuzje, chorujesz, bierzesz leki. I co ważne – daj sobie czas! Nastaw się by jak najwięcej się nauczyć w czasie szkolenia, a nie przyjeżdżaj „po patent”.

szkolenie żeglarskie na Mazurach najlepszy kurs żeglarski

Kto może szkolić na kursach żeglarskich?

Czy wiesz, że przepisy państwowe nie wymagają od osób prowadzących szkolenia żeglarskie posiadania żadnych specjalnych uprawnień?! To od organizatora kursu zależy przyjęty standard związany z kadrą. Kursy w Szkole Żeglarstwa Gertis prowadzą wyłącznie osoby z uprawnieniami instruktorskimi Polskiego Związku Żeglarskiego, które przeszły dodatkowo wewnętrzną unifikację szkoleniową. Ponadto posiadają oni zarówno uprawnienia żeglarskie, motorowodne oraz uprawnienia do prowadzenia funkcji wychowawczych na naszych żeglarskich obozach młodzieżowych.

Jaka jest najlepsza szkoła żeglarstwa?

Najważniejsze czynniki, które określają najlepszą jakość szkoły żeglarskiej to stała kadra instruktorska, nowoczesna flota własnych jachtów i doświadczenie w organizacji kursów. Właśnie to wyróżnia Gertis na rynku kursów żeglarskich. Jako nieliczni współpracujemy wyłącznie z osobami mającymi uprawnienia instruktorskie Polskiego Związku Żeglarskiego. Jakość szkolenia żeglarskiego jest dla nas ważniejsza niż ilość sprzedanych miejsc. Gwarantujemy małe załogi, zadbany sprzęt i najwyższą jakość w szkoleniu. A poza tym mamy mega fajny klimat 😉

najlepszy kurs żeglarski Gertis

Jaki prezent dla żeglarza?


Jeśli szukasz pomysłu na prezent dla żeglarza zapraszamy do lektury! Podpowiemy co wybrać zarówno dla osoby, która dopiero zaczyna swoją drogę z żeglarstwem oraz dla bardziej doświadczonego. Bez względu na to czy okazją są nadchodzące święta, urodziny czy gratulacje z okazji zdobytego patentu żeglarskiego te pomysły zawsze będą strzałem w dziesiątkę!

Latarka „czołówka”

Pierwszy punkt niezbędnik każdej żeglującej osoby to latarka. Najważniejsze by była to latarka typu „czołówka” dzięki której mamy wolne ręce. Inne cechy takiej latarki dla żeglarza to: opcja świecenia na czerwono (nie razi w oczy!), ładowanie na usb i możliwość ustawienia kąta świecenia. Ponadto dobrze by miała ona klasę wodoszczelności oznaczaną symbolami IPX  lub OB  (polecamy ≥IPX4 i ≥ OB1).

Przykładowe czołówki które sprawdzą się na żaglach:

Multitool dla żeglarza

Narzędzie typu multitool to nie tylko upominek dla mężczyzny. Gwarantujemy, że dziewczyny ucieszą się z niego tak samo! Każdy sternik powinien w swoim zestawie wyjazdowym posiadać sprawdzony multitool wyposażony w najuboższej wersji w dobry nóż, kombinerki i dwa śrubokręty. Inne opcje wyposażenia zależeć będą już od prywatnych preferencji. Jakie multitoole się sprawdzają na wodzie? Po pierwsze dobry materiał czyli taki, który będzie odporny zarówno na słodką jak i na słoną wodę. Nie sprawdzają się tanie „chińskie” narzędzia, bo po pierwszym rejsie morskim rdzewieją i nadają się do kosza.

Nasze sprawdzone propozycje (serio sprawdzone – każdy z naszych instruktorów miał już po kilka sztuk (pozdrawiamy Łysego i jego tendencję do ich topienia 😉

  • Leatherman – absolutnie topowe i niezawodne sprzęty! Mniejsze i lżejsze modele jak REV, WINGMAN (Brożka), Wave (Czarny) czy SKELETOOL (Marta), mają wymiary „torebkowe” i spokojnie można nosić je w kieszeni czy nerce. Dla bardziej wymagających użytkowników polecamy te rozbudowane opcje np SURGE do którego można dorzucić zestaw bitów (Krzywy)
  • Victorinox – te firma słynąca ze scyzoryków posiada w swojej ofercie modele dla żeglarzy Skipper i Skipper Pro. Polecamy bardziej ten drugi ponieważ ma system otwierania noża jedną ręką!
  • Klasyczny scyzoryk żeglarski np LINDEMANN który poza nożem posiada marszpikiel, szeklownik i… otwieracz do konserw 😉

rzeczy które zabrać na kurs żeglarski

DRY BAG czyli worek wodoodporny

Opcji szczelnych worków jest na rynku bardzo wiele – praktycznie od 1 litra pojemności do nawet 100l. Z naszych doświadczeń polecimy dwie opcje: podręczną na jednodniowe pływanie czy do dinghy lub duży worek do zapakowania się na rejs. Jeśli chodzi o mniejsze opcje to 5 do 10 litrów będzie idealny. Zmieści się w środku telefon, zwinięta kurtka czy bluza, kanapka i coś do picia. Dobrze by taki worek miał pasek do noszenia lub szelki (czyli w zasadzie by był plecakiem). Bez problemu takie worki znaleźć można na allegro oraz w sklepach sportowych w różnych opcjach kolorystycznych i cenowych.

  • Decathlon oferuje opcje 5 i 10 litrów lub w większych pojemnościach również plecaki
  • Activeu 5 l

Duże torby wodoodporne taki w które zapakować można się na rejs powinny już spełniać szereg warunków by były użyteczne. Poza rozsądnym rozmiarem (polecamy minimum 80l, ale nie za duży!) lepiej by był wyposażony w system do noszenia go (szelki, a w opcji idealnej jeszcze kółeczka). Worki z jednym paskiem są bardzo niewygodne do noszenia, i nawet trasa z dworca do portu może zrobić się problematyczna. Nasze typy:

Książki i podręczniki żeglarskie

Wiedzę żeglarską zdobywać można latami. Praktycznie każda osoba znajdzie swój obszar zainteresowań. Dla początkujących żeglarzy polecamy oczywiście podstawowe podręczniki z zakresu żeglarza jachtowego. Dla bardziej zaawansowanych – specjalistyczne książki z ratownictwa, nawigacji, przepisów czy zagadnień technicznych. Literaturę żeglarską znajdziecie w księgarniach internetowych takich jak: Księgarnia Morska, Wydawnictwo Nautica czy Almapress. Wybór pozycji jest ogromny! Polecimy Wam 3 opcje:

  • dla osoby planującej kurs lub tuż po zdobyciu patentu – podręcznik wiązania węzłów np. „Biblia węzłów” czy „Węzły w praktyce żeglarskiej”
  • książka dla osoby planującej kurs na jachtowego sternika morskiego „Prawo drogi, światła i znaki statków na morzu” lub fiszki „Żeglarstwo morskie – oznakowanie i światła statków
  • dla zaawansowanych żeglarzy „Elektryczność na jachcie. Podręcznik RYA”, „Trymowanie takielunku” czy „Diesel na jachcie”

Kursy i szkolenia

Każdy żeglarz docenia udział w szkoleniach podnoszących wiedzę. Jeśli budżet na prezent jest większy zdecydowanie warto rozważyć voucher na kurs lub szkolenie. Dla osób które złapały bakcyla żeglarskiego ale nie mają jeszcze patentu idealną opcja będzie kurs na żeglarza jachtowego.  Dla „patentowych żeglarzy” z małym stażem dobrą opcją będzie rejs doskonalący umiejętności lub jednodniowe pływanie z instruktorem w opcji indywidualej. Bardziej doświadczeni żeglarze prowadzący już swoje samodzielne rejsy mogą rozwinąć skrzydła na specjalistycznych kursach takich  pierwsza pomoc na jachcie czy kurs radiooperatora SRC.

Kubek termiczny

Dobry kubek termiczny to skarb! Na wiosenne i jesienne żeglowanie czy na nocne wachty jest niezawodny. No i sprawdza się też w życiu codziennym 😉 Dla żeglarzy najważniejsze by był szczelny i dobrze trzymał ciepło. Z naszych przetestowanych propozycji polecamy:

  • Hydroflask 473 ml  – niezawodny pod kątem szczelności i termiki. Dodatkowo zakrętka z uszczelką rozkłada się i można dokładnie są umyć. Nie mieści się w wąskich uchwytach na kubki (np w samochodach) i wymaga dwóch rąk żeby się napić 😉
  • Salewa Thermo Mug –  przystępna cena, dobra jakość. Wąski dół więc mieści się w standardowych uchwytach na kubki.
  • Contigo West Loop – popularny i sprawdzony kubek z opcją click&drink więc można go obsłużyć jedną ręką.

Gadżety i inne upominki

Istnieje jeszcze wiele innych prezentów, które można sprawić osobie interesującej się żeglarstwem. Jeśli wyżej wskazane -rzeczy Was nie przekonały, może wśród wymienionych poniżej przedmiotów znajdziecie coś co Was zainspiruje! Nie przejmujcie się też tym, że możecie dać komuś coś co on już ma… Na jachtach dużo drobnych rzeczy ginie i większość z żeglarzy cieszy się na kolejną latarkę czy kubek 😉

Inne inspiracje prezentowe dla żeglarza: sztyft z filtrem UV, gadżety szyte z żagli (nerka, portfel, saszetka), smycz do okularów, pneumatyczna kamizelka ratunkowa, rękawiczki szotowe, mapy żeglarskie i przewodniki(locje), etui na telefon z żeglarskim motywem, ubrania – polary, softshelle, czapki z windstopperem, biżuteria – damskie z motywami żeglarskimi, a męskie wykonane z lin i szekli…

 

Wydanie patentu żeglarskiego


Ukończyłeś już kurs i zdałeś egzamin na żeglarza jachtowego, ale nie wiesz co trzeba zrobić aby otrzymać patent żeglarski? Konieczne jest przejście krótkiej procedury, ponieważ patenty nie są wydawane „z automatu” każdemu kto zda egzamin. W skrócie: należy wypełnić i złożyć wniosek wraz z kompletem dokumentów. Instrukcję postępowania krok po kroku umieszczamy poniżej. Odpowiadamy też na najczęściej pojawiające się pytania związane z wydaniem patentu żeglarza jachtowego!

Krok pierwszy – zdany egzamin na żeglarza jachtowego

Po pozytywnym zaliczeniu egzaminu żeglarskiego otrzymuje się „Zaświadczenie o zdaniu egzaminu”. Nie jest to jeszcze upragniony patent, a jedynie dokument potwierdzający wynik egzaminu. Zaświadczenia przygotowuje Komisja Egzaminacyjna  i wydaje je od razu po zakończeniu egzaminu. Aby było ono ważne musi zawierać pieczątkę i podpis Przewodniczącego Komisji oraz pieczęć ośrodka egzaminacyjnego. Każdy odbierający dokument potwierdza odbiór dokumentu swoim podpisem na odpowiedniej liście. Zaświadczenia o zdaniu egzaminu wydawane są jednorazowo i należy pilnować by dokument nie został zgubiony. Najlepiej od razu po zdanym egzaminie wystąpić o wydanie patentu!

Czy można żeglować na zaświadczeniu o zdaniu egzaminu na patent żeglarza jachtowego? Trzeba pamiętać, że takie „Zaświadczenie” nie daje jeszcze prawa do prowadzenia żaglówek powyżej 7,5 metra długości. Uprawnienia te zdobywa się dopiero w momencie gdy posiada się patent żeglarski czyli dokument wydany przez Polski Związek Żeglarski.

Co zrobić jeśli zgubiło się zaświadczenie z egzaminu żeglarskiego? Nie ma procedury wystawiania duplikatów zaświadczeń z egzaminów żeglarskich. Jedyną drogą jest kontakt z organizatorem egzaminu, który sprawę będzie rozpatrywał indywidualnie.

zaświadczenie o zdaniu egzaminu żeglarskiego

 

Krok drugi – wniosek o wydanie patentu żeglarskiego

Aby otrzymać patent żeglarski po zdanym egzaminie należy złożyć wniosek o wydanie patentu do Polskiego Związku Żeglarskiego. Jest to jedyny organ, który zajmuje się wydawaniem dokumentów potwierdzających posiadanie uprawnień żeglarskich. Wniosek składa się online wypełniając formularz na stronie internetowej: https://patenty.pya.org.pl/.  Poza danymi osobowymi na etapie składania wniosku wybiera się również opcję odbioru dokumentu. Możliwa jest wysyłka pocztą, kurierem lub odbiór osobisty.

Wypełnij wniosek o patent żeglarza jachtowego

Po wypełnieniu formularza zostaniemy przekierowani do płatności online za wydanie patentu żeglarza jachtowego. Opłata ta wynosi 25 złotych dla osób uczących się do 26 lat (konieczne jest posiadanie ważnej legitymacji szkolnej/studenckiej!) lub 50 złotych dla pozostałych.

Czy adres wpisywany do wniosku o wydanie patentu żeglarza jachtowego może być inny niż na zaświadczeniu o zdaniu patentu żeglarza jachtowego? Tak! Zarówno adres zamieszkania jak i adres korespondencyjny (do wysłania patentu) mogą być różne od tego podanego na zaświadczeniu z egzaminu. Dane które muszą być takie same to imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia.

Czy patent żeglarza jachtowego może być wysłany za granicę? Tak! We wniosku o wydanie patentu można podać adres zagraniczny (zarówno jako adres zamieszkania jak i adres do wysyłki). W przypadku wysyłki za granicę naliczona zostanie większa opłata za wysłanie patentu.

Czy można odebrać patent osobiście w biurze Polskiego Związku Żeglarskiego? Tak! Aby odebrać patent osobiście w siedzibie PZŻ (w Warszawie na Stadionie Narodowym) wypełniając formularz o wydanie patentu zaznaczamy opcję odbioru osobistego. Jeśli chcemy by ktoś inny odebrał za nas patent konieczne jest posiadanie opłaconego pełnomocnictwa do odbioru (wzór pliku i informacje).

Krok trzeci – wysłanie dokumentów do patentu żeglarza jachtowego

Samo wypełnienie wniosku na stronie internetowej nie jest wystarczające by otrzymać patent żeglarza jachtowego. Należy go wraz z pozostałymi wymaganymi dokumentami wysłać pocztą lub osobiście dostarczyć do Polskiego Związku Żeglarskiego. Jakie dokumenty są wymagane do złożenia do patentu żeglarza jachtowego?

  • Wniosek o wydanie patentu – zostanie on po wypełnieniu na stronie przesłany na podany przez nas adres mailowy. Należy go podpisać i przykleić swoje aktualne zdjęcie.
  • Oryginał „Zaświadczenie o zdaniu egzaminu”, który otrzymaliście na egzaminie
  • Potwierdzenie dokonania opłaty za wydanie patentu
  • osoby chcące skorzystać ze zniżki na wydanie patentu (do 26 lat!)- kopię ważnej legitymacji szkolnej/studenckiej
  • osoby niepełnoletnie – zgodę rodziców na uprawnianie żeglarstwa – wzór zgody

patent żeglarza jachtowego wzór

Na jaki adres wysłać dokumenty do patentu żeglarza jachtowego? Komplet dokumentów wysyła się do biura Polskiego Związku Żeglarskiego – adres: Polski Związek Żeglarski – Dział patentów, al. Ks. J. Poniatowskiego 1, 03-901 Warszawa

Jakie zdjęcie trzeba nakleić na wniosku o wydanie patentu żeglarza jachtowego? Na wniosek o wydanie patentu należy przykleić fotografię legitymacyjną lub paszportową o wymiarach 3,5 cm x 4,5 cm. Zdjęcie to musi być „fotografią”, a nie wydrukiem zeskanowanego zdjęcia.

Czy mogę wysłać zaświadczenie o zdaniu egzaminu z panieńskim nazwiskiem? Tak, jednak aby dokumenty nie zostały cofnięte należy dołączyć kopię nowego dowodu osobistego lub akt małżeństwa.

Czy można uzyskać kopię patentu żeglarskiego? Aby dostać kopię patentu żeglarskiego po jego stracie należy złożyć wniosek o wydanie duplikatu dokumentu przez stronę https://patenty.pya.org.pl/.  Do wniosku należy dołączyć oświadczenie o utracie patentu żeglarskiego/instruktorskiego.

Ile czeka się na patent żeglarza jachtowego? Polski Związek Żeglarski wydaje patenty żeglarskie w ciągu 30 dni od dnia dostarczenia kompletu dokumentów do PZŻ.

Masz pytanie o patenty żeglarskie? Skontaktuj się z działem patentów PZŻ. Telefon: +48 22 541 63 63 (wew. 1). Informacje udzielane są od poniedziałku do czwartku w godzinach 09:00-16:00

Huczne Zakończenie Sezonu 2023


Jak co roku Szkoła Żeglarstwa Gertis pragnie zaprosić absolwentów szkoleń i sympatyków na wspólne zakończenie sezonu. Weekendowa impreza pod żaglami odbędzie się w tym roku w terminie 29.09-01.10.2023 w porcie Nowy Sztynort. Program wydarzenia jak zwykle jest bogaty, a jego zwieńczeniem będą sobotnie regaty i impreza przebierana z motywem „Apre Ski”.

Huczne Zakończenie Sezonu jest imprezą którą organizujemy od 2014 roku. To okazja do spotkania się, zabawy i podsumowania minionego roku żeglarskiego. Aby wziąć w niej udział wystarczy zgłosić chęć udziału i przyjechać na Mazury! Tradycyjnie planujemy dla Was nutę szkoleniową pod okiem zawodników regatowych, którzy wprowadzą Was w tajniki ścigania się jachtami. Regaty na jachtach klasy Maxus (pływamy na Maxusach Evo 24, Maxusach 26, Maxusach 28 i Maxusach 34). Łącznie będzie na wodzie kilkadziesiąt jednostek.

W czasie weekendu czekają nas też dwie imprezy muzyczne! W piątek 29.09 weźmiemy udział w „Nie Kiepuj Do Wody – music festival” . Wystąpią dla Was: Monika Stankiewicz z zespołem, Kuba Kęsy – znany z programu Idol, pasjonat żeglarstwa i miłośnik Mazur. Gwiazdą wieczoru będzie Sidney Polak, który rozbuja towarzystwo i porwie do wspólnego bujania się nawet najbardziej siedzącą publiczność 😉 W sobotę po regatach dla uczestników Hucznego Zakończenia Sezonu impreza zamknięta – oczywiście z motywem przewodnim! Apre Ski czyli impreza przebierana w tylu alpejskim 😉 Klimat niepowtarzalny, bo zapewniamy, że nasi uczestnicy biorą sobie do serca motywy przewodnie imprez!

ZOBACZ JAK BYŁO – zdjęcia: Huczne Zakończenie Sezonu

Przeczytajcie jak było:

Czwartek i piątek to zawsze dni na rozpływanie się i szkolenia regatowe. W obroty wziął Was super skład regatowców: Paweł, Piotr, Janek, Marcin i Gabryś. Pokazali oni, że żeglarstwo ma różne oblicza i regatowe pływanie różni się „troszkę” od rekreacyjnego. Panowie niczym rekiny krążyli na RIBach wokół jachtów i wskakiwali na pokłady wybranych „ofiar” żeby zamęczyć załogi dobieraniem żagli i pełzaniem po pokładzie Myślimy, że całkiem konkretnie Was przeszkolili, co było widać w regatowej. Czwartek zakończyliśmy spontanicznym, integracyjnym ogniskiem, w piątek bawiliśmy się wszyscy na „Nie Kiepuj Do Wody Music Festival„. Na scenie zagrali dla nas: Sidney Polak, Kuba Kęsy i Monika Stankiewicz Trio. To był doskonały start tego weekendu!

Sobota to był nasz wielki dzień regat. W tym roku do rywalizacji zgłosiły się aż 32 załogi – to rekord jeśli chodzi o ilość jachtów Rywalizację zaplanowaliśmy w naszych ulubionych klasach czyli Maxus 34 (12 szt), Maxus 28 (7 szt), Maxus 26 (8 szt), Maxus Evo 24 (5 szt). Nad bezpieczeństwem czuwało Mazurskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe oraz trenerzy regatowi i gertisowa ekipa na motorówkach.
Prognoza pogody mówiła, że warunki będą trudne. Wiatr do 6B z zachodu i do tego fala, która rozbudowuje się zawsze na jeziorze Dargin. Ekipa sędziowska zarządziła zarefowanie grotów na 2-refa co na początku wzbudziło trochę emocji wśród sterników Wszyscy jednak pamiętali, że są to regaty towarzyskie i służą przede wszystkim dobrej zabawie i zdobywaniu nowych żeglarskich doświadczeń.
Wystartowaliśmy w samo południe równo z końcem deszczu Finalnie udało się rozegrać wszystkie zaplanowane wyścigi, a część z nich odbyła się nawet w słońcu. Nawet uciekająca dolna boja nie pokrzyżowała nam szyków. Szybka decyzja i tę zaszczytną funkcję przejął ŁYSY na motorówce, a ekipa poszukiwawcza ruszyła z misją znalezienia uciekinierki. I tu kolejny sukces – Aga i Ania znalazły ją opalającą się na plaży na Rogantach

Grande finale Hucznego Zakończenia Sezonu to sobotnia impreza przebierana Zaczęliśmy od podsumowania regat, ogłoszenia wyników regat i ceremonii medalowej. Po dekoracji załóg i sterników oraz wręczeniu nagród na scenie zamontował się Korzuh, czyli olsztyński zespół rockowy, który rozkręcił imprezę na maxa. Było skakane, śpiewane i bawione. Po prostu SZTOS! A po koncercie dla grupy najwytrwalszych wjechała DJ’ka i impreza trwała do późnych godzin nocych… a może wczesnych rannych.
Dziękujemy Wam za super zabawę, mega wczucie się w klimat i te piękne wspomnienia z tego wieczoru.

 

Jak wziąć udział?

Wystarczy zgłosić się w formularzu (pojedyncze zgłoszenie): https://forms.gle/iVpGEQ5ajEyYaGQM9
nie przejmuj się jeśli nie masz z kim przyjechać! Tak jak na naszych kursach – połączymy Was w fajne załogi!

Masz ekipę i chciałbyś wyczarterować dla Was cały jacht? Zgłoście się w tym formularzu i napisz ile Was jest i czy macie wolne miejsca w załodze (zgłoszenie całej grupy): https://forms.gle/HEZTcHdc4DbQAHD38  
Jeśli zgłaszacie się jako ekipa nie musicie już wypełniać pojedynczych zgłoszeń!

Aktualne informacje o Hucznym Zakończeniu Sezonu znajdziesz w naszym wydarzeniu:
Dołącz i obserwuj: https://fb.me/e/16a4cLSH5