Nasze żeglarskie rejsy żeglarskie dla firm to połączenie uroków Mazur z niesamowitą dawką emocji. Posiadamy do naszej dyspozycji największą flotę jachtów na Mazurach.
Strona z wpisami
Bezpieczeństwo na Mazurach
Bać się czy śmiać się?
Żeglarstwo to niesamowita forma spędzania wolnego czasu, a przede wszystkim zabawy. Jednak, żeby korzystać z uroków tego hobby trzeba przede wszystkim zapewnić sobie oraz naszej załodze bezpieczeństwo na Mazurach. Zdając się na nasze wieloletnie doświadczenie stworzyliśmy ten krótki poradnik.
Sprawne i bezpieczne jachty:
Sprawne działanie jachtu to podstawa bezpiecznej żeglugi. Mimo iż obecne prawo zezwala na szerokie ustępstwa w kwestii przeglądów jachtów, to wszystkie nasze jachty są zarejestrowane, posiadają regularne badania techniczne oraz ubezpieczenia OC i NNW. Sugerujemy aby każdy planujący swój rejs zadbał o spełnienie tych warunków bezpieczeństwa na jachcie. Dodatkowo, bardzo ważną cechą wpływającą na bezpieczeństwo na jachtach jest ich konstrukcja oraz rozłożenie balastu. Należy pamiętać, że im wyższa burta, a balast mniejszy, tym ryzyko wywrotki rośnie. Stąd też nie wykorzystujemy do swoich szkoleń niektórych jachtów, np. typu Mak 707. Są to jachty skrajnie niebezpieczne podczas ciężkich warunków atmosferycznych, a w szczególności podczas nawałnicy. | ![]() |
Przewidywanie pogody
Podczas szkolenia kładziemy bardzo duży nacisk na meteorologię. Jak największej wiedzy na ten temat wymagamy zarówno od naszych kursantów jak i kadry. Dobry żeglarz jest w stanie przewidzieć nadchodzącą burzę już dzień wcześniej. Jednak najwyraźniejsze objawy nadchodzącej nawałnicy występują niemal na godzinę przed uderzeniem. To wystarczająco dużo czasu aby schronić się bezpiecznie, będąc w dowolnym miejscu Mazury.
Alkohol na jachcie
Wbrew pozorom to nie nawałnice ani inne „gromy z nieba” powodują większość wypadków na Mazurach. W 2006 roku wydarzyło się 6 śmiertelnych wypadków podczas uprawiania żeglarstwa, z czego wszystkie za sprawą alkoholu. Żaden ze sterników nie był trzeźwy, nie wspominając o załogach.Jacht jest uznawany w świetle prawa jako pojazd o napędzie mechaniczny, powoduje to, że złapani „pod wpływem” podczas uprawiania żeglarstwa poniesiemy takie same konsekwencji jak jadąc samochodem, tj. sąd grodzki i zabranie uprawnień do prowadzenia pojazdów (w tym prawa jazdy). |
Jednak największy problem wydarzyć się może podczas jakiegoś wypadku. Sternik, niezależnie od słuszności wydawanych prze siebie decyzji, będąc pod wpływem alkoholu zawsze poniesie odpowiedzialność za spowodowanie wypadku. Dodatkowo jasne jest, że alkohol obniża sprawność reagowania na bodźce zewnętrzne, a w żeglarstwie to wręcz kluczowe.
Zatem namawiamy do picia wyłącznie piwa karmelkowego i porządnego odespania wieczornej imprezy. Bowiem to właśnie alkohol przysparza większości negatywnych statystyk na Mazurach.
Statystyki
Według badań Instytutu Turystyki Warmię i Mazury co roku odwiedza rzesza 3-4 milionów turystów. Jednak przy całym tym natłoku odwiedzających zdarza się tutaj bardzo mało wypadków. W sezonie zimowym w górach ginie ponad dziesięciokrotnie więcej narciarzy niż wśród osób żeglujących latem na Mazurach. Dlaczego zatem zaobserwować można tak dużą nagonkę telewizyjną na niebezpieczeństwa na Mazurach?
Dzieje się tak pewnie za sprawą braku świadomości na temat podstawowych zjawisk meteorologicznych oraz bezpieczeństwa na wodzie. Media karmione tanimi sensacjami zapominają zwrócić uwagę na najważniejsze rzeczy, tj. poziom wyszkolenia żeglarzy i ich inteligencję. A tego ostatniego nauczyć się nie da. Niestety osobnik pchający się jachtem z całą rodziną w środek nawałnicy niezależnie od wszelkich form bezpieczeństwa i powiadamiania i tak jest kretynem…
Zatem pamiętaj drogi żeglarzu, że wystarczy odrobina wiedzy i logicznego myślenia aby nie mieć nigdy problemów na wodzie. Potwierdzą to najstarsi żeglarze!
Statystyki są nieubłagane i wskazują wyraźnie iż większość wypadków dzieje się w drodze na Mazury. Polskie drogi zabierają życie setkom osób rocznie i to wysłanie na tym etapie dojazdu należy zachować największą ostrożność. Radzimy się zastanowić czy stwierdzenie: „spieszę się aby odpocząć” ma sens.
Rejsy doskonalące umiejętności żeglarskie
Rejs Rekreacyjno-Doskonalący (RD)
Rejsy żeglarskie po Mazurach to doskonała opcja dla osób, które chcą wziąć udział w rejsie po Mazurach, ale nie mogą uzbierać całej załogi na swój własny rejs, chcą udoskonalić umiejętności żeglarskie pod okiem doświadczonego instruktora lub po prostu sprawdzić czy żeglarstwo jest dla nich.
Podczas rejsu będziemy trzymać się podstawowych zasad etykiety żeglarskiej oraz bezpieczeństwa na wodzie. W portach nie zamierzamy robić tzw. obory, dlatego nasza obecność w danym miejscu pozostawi po sobie wyłącznie miłe wrażenia. Naturalnie uczestnictwo w pływaniu „pod wpływem” jest wykluczone, za to wieczorem chętnie spotkamy się się w portowej tawernie. Większość rejsów doszkalających towarzyszy naszym wędrownym obozom żeglarskim na Mazurach, co gwarantuje świetne towarzystwo!
Uczestnicy:
Pragniemy, aby uczestnikami tego rejsu po Mazurach byli nie tylko uczestnicy naszych obozów żeglarskich, lecz również osoby rozpoczynające swoją przygodę z żeglarstwem. Będzie to doskonała okazja aby się lepiej poznać, zintegrować no i przede wszystkim wypocząć :). Oczywiście impreza przeznaczona jest wyłącznie dla osób pełnoletnich, cechujących się wysoką kulturą osobistą, chcących żeglować i nauczyć się czegoś nowego. Nie jest to typowy rejs rekreacyjny ze spaniem do południa, ale jeśli nie będziesz mieć ochoty brać udziału w ćwiczeniach żeglarskich – nie ma problemu 🙂
Klimat naszych rejsów stworzył zjawisko zwane „Rodziną Gertisu”, skupiającą niesamowitą grupę ludzi, dlatego też spotykamy się regularnie podczas naszych imprez i wydarzeń (kliknij i poczytaj!).
Trasa:
Trasę rejsu będziemy ustalać na bieżąco biorąc pod uwagę warunki pogodowe oraz miejsca warte do odwiedzenia. Gdy będzie ciepło i fajnie to zatrzymamy się w dziczy, jak chłodno lub deszczowo, to w cywilizacji itd. Odwiedzimy nasze ulubione przystanie i zakątki, bowiem chcielibyśmy się z tym Wami podzielić!
Kadra:
Kadra rejsów żeglarskich to wyłącznie ludzie młodzi. Posiadają jednak wieloletnie doświadczenie w szkoleniu adeptów sztuki żeglarskiej na Mazurach. Zarówno Szkoła Żeglarstwa GERTIS jak i większość kadry pochodzi z Giżycka, z serca Mazur. Kto jak nie my znać się będzie lepiej na żeglarstwie Mazurskim? 🙂 Więcej o kadrze: Nasza ekipa.
Jachty:
Jacht na którym odbędzie się szkolenie dostosujemy do wielkości załogi.
Majówkowy Rejs Doskonalący planujemy na najnowszej jednostce z naszej floty – jachcie Maxus 34 z kołem sterowym (5-7 uczestników), natomiast jeśli nie zbierze się grupa zastrzegamy możliwość zmiany jednostki na mniejszą (Maxus Evo 24 / Maxus 26).
Tygodniowe rejsy doskonalące w wakacje realizujemy na mniejszych jachtach z rumplem: Maxus Evo 24 / Maxus 26. W załodze planujemy maksymalnie 4 uczestników.
Więcej o jachtach na stronie Czarter Jachtów na Mazurach
Orientacyjny plan dnia:
Wstajemy na poranne spotkanie organizacyjne (tradycyjny apel o 0900), jemy wspólne śniadanko i wypływamy (jeśli pogoda pozwala). Płyniemy do portu docelowego po drodze praktykując swoje umiejętności, szlifując manewry i poznając nowe porty. Wieczorem impreza, ognisko, paciorek, spać itd. :D. Czyli tak jak to się robi na Mazurach od lat! Ponadto czasie rejsu staramy się zrealizować nasz autorski program doszkolenia w którym znajdziecie m.in:
- Odbiór i zdanie jachtu przy czarterze
- Planowanie trasy – czyli jak korzystać z mapy, ocenić warunki pogodowe i charakterystykę akwenu
- Refowanie na wodzie, zachowanie przy silniejszym wietrze
- Powtórzenie manewrów pod żaglami i na silniku, szlifowanie umiejętności, doskonalenie manewrów
- Obsługa koła sterowego i steru strumieniowego
- Manewrówka portowa w różnych portach – podejścia do kei rufą z wykorzystaniem muringu, boi, longside
- Powtórka wiedzy teoretycznej + rozszerzenia zagadnień
- Silniki jachtowe – coś więcej niż uruchamianie czyli podstawowa budowa i jak poradzić sobie z popularnymi usterkami
- Podstawowe prace bosmańskie
Osoby, które nie posiadają doświadczenia żeglarskiego będą mogły poznać podstawy by w przyszłości wziąć udział w kursie żeglarskim. Oczywiście jeśli będą angażować się w szkolenie 🙂 Po wspólnym pływaniu będą potrafiły działać na jachcie jako wykwalifikowana załoga, zdobędą wiedzę jak rozróżnić kursy względem wiatru, trzymać kurs i ustawiać do niego żagle. Nauczą się podstaw z zakresu przepisów, oznakowania szlaków, ratownictwa i budowy jachtów.
Zapisz się na rejs doskonalący!
Startujemy i kończymy w porcie jachtowym Nowy Sztynort lub w porcie Ekomarina Giżycko (w zależności od terminu rejsu – miejsce rozpoczęcia potwierdzamy w mailu przed rozpoczęciem rejsu). Sugerujemy dojazd samochodem lub komunikacją publiczną do Giżycka (a później ew. taksówka do Sztynortu). Na terenie portu można zostawić samochód na płatnym parkingu. Szczegółowe informacje dotyczące portu na stronie: Nowy Sztynort. Godzina pierwszej zbiórki w dniu rozpoczęcia to 19.00.
Porównanie rejsów doskonalących
|
Majówkowy Rejs Doskonalący |
Tygodniowy rejs doskonalący |
Termin |
30.04-4.05.2025 |
nd-nd w trakcie wakacji |
Czas trwania |
5 dni |
8 dni |
Jacht szkoleniowy |
Maxus 34 lub mniejszy przy mniejszej grupie |
Maxus evo 24 , Maxus 26 |
Liczba osób w załodze |
5-7 osób |
maks. 4 osoby |
Miejsce rozpoczęcia |
Nowy Sztynort |
Ekomarina Giżycko |
TERMINY I ZAPISY 2025
MAJÓWKOWY REJSY DOSKONALĄCY
Kod imprezy | Początek | Koniec | Cena | Wolne miejscaMiejsca | Link do rezerwacjiRezerwacja |
---|---|---|---|---|---|
Brak obozów tego typu |
TYGODNIOWE REJSY DOSKONALĄCE
Kod imprezy | Początek | Koniec | Cena | Wolne miejscaMiejsca | Link do rezerwacjiRezerwacja |
---|---|---|---|---|---|
RD1_2025 | 29-06-2025 | 05-07-2025 | 2190 zł | 0 | Brak wolnych miejsc |
RD3_2025 | 13-07-2025 | 19-07-2025 | 2290 zł | 1 | Rezerwuj |
RD5_2025 | 27-07-2025 | 02-08-2025 | 2390 zł | 2 | Rezerwuj |
Brak miejsca? – wpisz się na listę rezerwową – damy znać gdy zwolni się miejsce
W cenie:
– Pobyt i spanie na jachtach
– Opieka instruktora żeglarstwa podczas żeglugi
– Ubezpieczenie NNW uczestników
– Ubezpieczenie jachtów
– Paliwo do jachtów
– Materiały szkoleniowe w formie e-learningu
Dodatkowo:
– Wyżywienie (przeczytaj o wyżywieniu na rejsach), w tym wyżywienie instruktora
– Opłaty portowe (poza portem startowym)
– Prysznice w portach (5-15 zł)*, toalety (1-2zł) * W niektórych portach płatne obligatoryjnie od osoby
– Sprzątanie końcowe
Opcje fakultatywne:
– Ubezpieczenie kosztów rezygnacji z imprezy
– Kurs na sternika motorowodnego – 600 zł szkolenie + 250 zł patent i egzamin (125 zł dla osób uczących się < 26 lat)
– Mazurska Sauna na wodzie – 70 zł/os. (mazurskasauna.pl)
– Loty motolotnią – 200-230 zł os. (motolotnie.mazury.info.pl)
– Wydanie certyfikatu Inland Skippera ISSA – 400 zł
Kurs na Inland Skippera ISSA:
Podczas rejsu możliwe będzie zdobycie certyfikatu Inland Skippera Międzynarodowej Federacji Szkół Żeglarstwa ISSA. Certyfikat w szczególności przydatny osobom planującym żeglowanie na zachodzie, gdzie patenty PZŻ dla większości armatorów niewiele znaczą. Cena kursu wraz z patentem i egzaminem to 400 zł!
Zasady uczestnictwa:
W imprezie uczestniczyć może każdy kto ma na to ochotę, bez względu na wiek, płeć, religię czy nastawienie do życia. Każdy z uczestników musi być jednak pełnoletni. Dopuszcza się możliwość usunięcia uczestnika rejsu z imprezy z trzech powodów: gdy narazi na niebezpieczeństwo innych uczestników rejsu (zalicza się do tego bycie w stanie nietrzeźwym podczas pływania), jeśli nie podporządkuje się poleceniom przełożonych (sternika lub komandora), oraz gdy wykaże się chamskim lub agresywnym zachowaniem w stosunku do innych osób. Rejsy żeglarskie na Mazurach to impreza na której mamy się przede wszystkim dobrze i bezpiecznie bawić!
Rejsy będą realizowane przy minimum 3 zgłoszonych osobach. W przypadku rejsów tygodniowych doskonalących w wakacje w przypadku nie uzbierania się załogi proponujemy miejsce na tygodniowym rejsie szkoleniowym dla dorosłych.

Rekomendacje:

Szkoła Żeglarstwa Gertis posiada ubezpieczenie OC organizatora turystyki oraz jest wpisane do Centralnej Ewidencji Organizatorów i Pośredników turystycznych (zezwolenie turystyczne). Jednak najlepszą rekomendacją jest zarządzanie największą i najsprawniejszą szkołą żeglarstwa na Mazurach! Sprawdź nas w Centrum Promocji i Informacji Turystycznej w Giżycku lub w Lokalnej Organizacji Turystycznej. Dodatkowo proponujemy przegląd naszego profilu na Facebooku i nawiązanie kontaktu z byłymi kursantami naszych szkoleń. Nie boimy się opinii naszych klientów :).
Autentyczne opinie na Facebooku:
w innych terminach doszkolenia organizujemy w formie doskonalenia indywidualnego (jacht z instruktorem), w opcji zarówno całego tygodnia jak i pojedynczych dni szkoleniowych. POZNAJ OPCJE!
Chcesz wziąć udział? Wypełnij formularz, a powiadomimy Cię kiedy oferta będzie dostępna!
Praca na kursach i obozach żeglarskich
Praca na kursach w Szkole Żeglarstwa GERTIS to dla wielu doskonały sposób spędzenia wakacji. W ten sposób można połączyć pasję uprawiania żeglarstwa z dobrymi zarobkami!
Poszukujemy:
- Instruktorów żeglarstwa
- Sterników jachtowych
- Żeglarzy jachtowych
Każdy z kandydatów musi opisać swoje doświadczenie, a co najważniejsze nas przekonać :). Nie robimy masowych rejsów, nie szukamy ludzi na ostatnią chwilę i nie potrzebujemy amatorów. Stanowimy najlepszą ekipę na Mazurach i nie każdy może do niej dołączyć.
Co możesz zyskać?
- Pracę w renomowanej Szkole Żeglarstwa
- Możliwość podnoszenia umiejętności pod okiem fachowców
- Dołączenie do zgranej, wesołej grupy ludzi
- Zachęcające zarobki
Najlepiej dołącz do oferty:
- Opis swojego doświadczenia
- Krótką notkę o sobie
- Zdjęcie
- Adnotację:
„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (Zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych z dnia 29.08.97 Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.)”
P.S. Lejemy na CV i listy motywacyjne 😉
Motorowodny Sternik Morski
MOTOROWODNY STERNIK MORSKI
SZKOLENIE + EGZAMIN
szkolenia organizowane w formie indywidualnej
Cena kursu na patent Motorowodnego Sternika Morskiego:
700 zł za kurs + 350 zł egzamin na patent Sternika Motorowodnego
Czas trwania szkolenia:
Motorowodny Sternik Morski to stopień, na którego szkolenia odbywają się w trybie indywidualnym w umówionym wcześniej w terminie. W trakcie kursu realizowane jest pełne szkolenie praktyczne i teoretyczne, a czas szkolenia uzależniony jest od zaangażowania kursantów oraz warunków pogodowych. Można założyć, że pełne szkolenie z egzaminem potrwa maksymalnie 3 dni.
Wymagania do uzyskania stopnia Motorowodnego Sternika Morskiego
1. Ukończony 18 rok życia
2. Odbycie co najmniej dwóch rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi
3. Zdanie egzaminu na stopień motorowodnego sternika morskiego.
Terminy:
W celu ustalenia terminu oraz szczegółów dotyczących kursu zapraszamy do działu kontakt.
Dogodny termin szkolenia ustalić można bezpośrednio z instruktorem. Egzaminy odbywają się co tydzień od początku kwietnia do końca października. Jesteśmy podmiotem upoważnionym przez Ministerstwo Sportu i Turystyki do samodzielnego przeprowadzania egzaminów na stopnie żeglarskie i motorowodne.
Uprawnienia: Motorowodny Sternik Morski
1. Prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych
2. Prowadzenia jachtów motorowych o długości kadłuba do 18 m po wodach morskich.
Cena szkolenia zawiera:
– Praktyczne i teoretyczne szkolenie na stopień Motorowodnego Sternika Morskiego
Cena szkolenia nie zawiera:
– Wyżywienie, nocleg, dojazd
– Opłata egzaminacyjna (350 zł lub 50% zniżki dla młodzieży uczącej się)
Co zabrać na szkolenie?
Ponieważ nie jesteśmy w stanie przewidzieć pogody należy zabrać ze sobą odzież zarówno na upał jak i ulewę. Szkolenie praktyczne realizujemy bowiem niezależnie od warunków atmosferycznych (prócz pogody sztormowej). Naturalnie jeśli jest strasznie zimno i nieprzyjemnie to staramy się planować w tym czasie zajęcia teoretyczne.
Aby zostać dopuszczonym do egzaminu należy dostarczyć:
– opinie z rejsów morskim (konieczny staż minimum 200 godzin)
– legitymację szkolną (w celu uzyskania zniżki),
– dokument potwierdzający tożsamość.
Program szkolenia i egzamin
1. Budowa jachtu, w tym:
a) eksploatacja i budowa instalacji i urządzeń oraz ocena ich stanu technicznego,
b) wyposażenie jachtu morskiego.
2. Silniki i układy napędowe, w tym:
a) znajomość budowy silników jachtów motorowych w zakresie umożliwiającym ocenę usterek możliwych do usunięcia na morzu,
b) zasady prawidłowego rozruchu i zatrzymania silnika, drobnych zabiegów regulacyjnych,
c) kontrola pracy silnika i jej ocena,
d) zasady prawidłowej eksploatacji akumulatorów,
e) znajomość zasad BHP przy obsłudze napędów.
3. Locja, w tym:
a) oznakowanie nawigacyjne,
b) jachtowe pomoce nawigacyjne i ich wykorzystanie (mapy nawigacyjne, spisy świateł),
c) znaki i skróty stosowane na mapach,
d) podstawowa znajomość układu tablic pływów i prądów pływowych,
e) przygotowanie nawigacyjne wejścia do portu.
4. Nawigacja, w tym:
a) jachtowe pomoce i przyrządy nawigacyjne (sondy, odbiorniki systemów nawigacji satelitarnej, wskaźniki wielofunkcyjne itp.),
b) podstawy nawigacji terestrycznej,
c) nawigacja zliczeniowa.
5. Meteorologia, w tym:
a) podstawowe przyrządy meteorologiczne i ich wykorzystywanie,
b) radiowe komunikaty meteorologiczne dla żeglugi, system transmisji ostrzeżeń nawigacyjnych i meteorologicznych.
6. Sygnalizacja i łączność, w tym:
a) sygnalizacja wzywania pomocy, procedury GMDSS, wykorzystanie środków pirotechnicznych oraz radiostacji VHF,
b) sygnały ostrzegawcze.
7. Planowanie rejsu, z uwzględnieniem:
a) ograniczeń wyjścia i wejścia do portu,
b) odległości i czasu trwania rejsu,
c) ewentualnych zagrożeń w czasie rejsu,
d) przygotowania załogi i jachtu.
8. Ratownictwo, w tym:
a) podstawowe informacje o morskich służbach ratowniczych,
b) postępowanie w przypadku pożaru, awarii takielunku, kolizji lub wypadku,
c) pierwsza pomoc i współdziałanie ze stacjami ratownictwa i śmigłowcem ratowniczym
oraz łodzią zabezpieczenia ratowniczego,
d) przygotowanie do sztormu i techniki sztormowania,
e) „człowiek za burtą” na morzu,
f) hipotermia oraz pierwsza pomoc w przypadku hipotermii,
g) sztrandowanie.
9. Ochrona wód przed zanieczyszczaniem.
10. Podstawowe przepisy prawa drogi na morskich i śródlądowych drogach wodnych.
11. Manewrowanie jachtem motorowym w zakresie:
a) prowadzenia jachtu motorowego przy spotkaniu z innym jachtem oraz jego wyprzedzaniem,
b) wykonania manewrów: odejście od nadbrzeża, dojście do nadbrzeża, pływanie kursem
prostym i cyrkulacja, alarm „człowiek za burtą”,
c) kotwiczenia i cumowania w różnych warunkach.
12. Kierowanie załogą, wydawanie komend i egzekwowanie ich wykonania we właściwym
momencie.
13. Wymagania Egzaminacyjne:
Egzamin składa się z testu teoretycznego zawierającego 75 pytań oraz części praktycznej.
Warunki realizacji szkolenia
Kursy odbędą się po zgłoszeniu min. 5 uczestników. Każdy kurs zakończony jest egzaminem, którego termin ustalany jest w ciągu 14 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia. Staramy się aby egzaminy odbywały się ostatniego dnia szkolenia lub dzień po nim.
Ustalamy także terminy kursów indywidualnych już dla jednej osoby. Więcej informacji po wcześniejszym kontakcie.
Rezerwacja miejsca
Zapraszamy do działu KONTAKT
Napisz do nas
Zakończenie sezonu ’14
Zakończenie Sezonu Żeglarskiego 2014
Jak zwykle, z przytupem 🙂
OFICJALNY PLAN REGAT:
10.10 (Piątek) – Sztynort – Zaczynamy o różnych godzinach i płyniemy do Hotelu Tajty na imprezę w Tawernie
11.10 (Sobota) – Z Tajt płyniemy na Niegocin, gdzie rozegramy regaty. W trakcie regat przerwa na ciepłą zupkę z wkładką. Wieczorem spotykamy się w Ekomarina Giżycko, a konkretniej w Tawerna Marina, gdzie robimy Big-Biba
12.10 – Żegluga swobodna po Niegocinie. Paintball dla chętnych. Możliwe atrakcje dodatkowe :).