Strona z wpisami

Rejs mazurski z dzieckiem


Wiecie już, że żeglarstwo „fajne jest” i w Waszych głowach pojawił się pomysł, żeby zorganizować rejs mazurski z dzieckiem? Prawdopodobnie po chwili przemyślenia zaczną pojawiać się Wam pytania z tym związane. Tym artykułem postaramy się odpowiedzieć na część z nich. A jeśli będziecie mieć jakieś dodatkowe pytania – czekamy na wiadomości!

Oczywiście rejs z dzieckiem będzie się różnił pod względem organizacji w zależności od wieku pociechy, ale ogólne kwestie będą takie same. Skupimy się póki co na grupie „dzieci chodzące”, chociaż rejs z niemowlęciem też jest możliwy i wbrew pozorom w kilku aspektach łatwiejszy.

Temat 1 – bezpieczeństwo

Kwestie bezpieczeństwa to na pewno temat który niepokoi przed pierwszym rodzinnym wypadem na żagle. Po pierwsze wybierzcie jacht ze sprawdzonej i polecanej firmy czarterowej oferującej serwis na szlaku. Pamiętajcie, że jachty mają na wyposażeniu środki ratunkowe dla osób dorosłych – zapytajcie firmę czy ma do dyspozycji kamizelki dla dzieci (w jakim rozmiarze), a najlepiej zaopatrzcie dzieci w takie kamizelki samodzielnie. Dzięki temu jeszcze przed rejsem będziecie mogli oswoić z nimi dzieci w wannie czy na basenie. Przy odbiorze jachtu zwróćcie też uwagę na możliwości refowania żagli.

Na rejs rodziny ustalcie zasadę, że dzieci bezwzględnie chodzą po pokładzie w czasie żeglugi w kamizelkach. Pamiętajcie jednak, że wchodząc do kabiny kamizelki należy koniecznie ściągnąć. Przećwiczcie z dziećmi próby alarm w którym dzieci będą miały na Wasze ustalone hasło schować się do kabiny. Tak na wszelki wypadek 🙂

Nauczcie dzieci jak się poruszać oraz czego mogą się bezpiecznie chwycić. Pływając z młodszymi dziećmi stosuje się też siatki wzdłuż relingów, które zapobiegają wypadnięciu. Jeśli chcecie mieć takie na jachcie musicie zadbać o to we własnym zakresie (nie jest to standardowe wyposażenie jachtu czarterowego). Szczerze odradzamy wszelakie pomysły przywiązywania dzieci na lonżach na mazurskich rejsach rodzinnych. Łatwo się w nich plątać i łatwiej o urazy, a w przypadku wywrotki jachtu mogą prowadzić do śmiertelnie niebezpiecznej sytuacji!

fot. K. Stychno
Temat 2 – jacht

Jeśli chodzi o wybór jachtu na rejs rodzinny to musicie wziąć pod uwagę na pewno komfort życia. Zdecydujcie się na jacht który ma choć jedną kabinę zamykaną – sprawdzi się ona doskonale jako „świat dziecięcy”. Dzięki niej można wcześniej położyć dzieci spać i odgrodzić je od światła i dźwięków dorosłych. W tej roli najlepsza jest forkoja, w której całą powierzchnię da się rozłożyć jako miejsce spania. Dodatkowo warto zdecydować się na jacht z ogrzewaniem – dzięki temu będzie można zagrzać się w chłodniejsze noce lub przesuszyć wnętrze w deszczowe dni. Jeśli dzieci są mniejsze poszukajcie jachtu z zamkniętym kokpitem lub posiadającego belkę rufową ograniczającą przestrzeń kokpitu. Przemyślcie czy toaleta chemiczna jest Wam niezbędna na jachcie – zajmuje dużo cennego miejsca w kingstonie no i wymaga codziennego czyszczenia. Z doświadczenia wiemy, że zabranie nocnika w pełni rozwiązuje temat dla młodszych żeglarzy 🙂

Temat 3 – nuda

Ta sprawa jest często bagatelizowana. Dzieci na żaglach się po prostu nudzą. O ile starsze pociechy (powiedzmy od 8 lat) jesteśmy w stanie zaciekawić elementami żeglarstwa to młodsze dzieci nie mają w pływaniu za dużo zabawy. Dlatego planując rejs rodzinny zadbajcie o rozrywki dla najmłodszych członków załogi. Zawsze dobrym pomysłem jest znalezienie drugiej rodziny na wyjazd tak by dzieci na pokładzie było co najmniej dwoje.

Trasa ma istotny wpływ na atrakcyjność rejsu dla najmłodszych. Odcinki dzienne powinny być krótkie, a gdy mamy do zrobienia dłuższy przelot to zaplanujmy go z przerwą w środku – np. na kąpiel lub obiad na lądzie, tak żeby „wyszaleć” nadmiar energii u dzieci. Wybierajcie miejsca które mają wyznaczone strefy ciche (nie będziecie mieć nocnych imprez w sąsiedztwie), z dużym terenem i dodatkowymi atrakcjami (kąpielisko, plac zabaw, plaża, bunkry) – idealne będą Nowy Sztynort, Port Rybaczówka, Nowy Harsz.

Drugim elementem jest zabranie ze sobą zabawek, gier, kredek i kolorowanek czyli wszystkiego co zajmie pociechę w czasie gdy Wy będziecie pływać. Nie sprawdzają się na jachcie: farby, plastelina, modelina czyli wszystko co dziecko może wsmarować w tapicerkę i materace. Dla starszych dzieci warto pomyśleć o jakieś formie gry polegającej na odkrywaniu nowego miejsca. Można przygotować ją jeszcze przed rejsem, a przecież atrakcją samą w sobie jest to, że w czasie rejsu każdego dnia będziecie gdzieś indziej!

Co więcej?

Dodatkowe wyposażenie na rejs mazurski z dzieckiem. Co jeszcze przyda się poza opisanymi już zabawkami, grami oraz kamizelkami dla dzieci? Z odzieży nie zapomnijcie o kaloszach i butach do chodzenia w wodzie. Zawsze sprawdzają się też gadżety do zabawy w wodzie – rękawki czy tzw. „dmuchańce”, okularki, foremki do piasku itp. Dużo zabawy dają też pierwsze wędkarskie próby – pamiętajcie jednak, że już „pełnowymiarowe” łowienie wymaga wykupienia pozwolenia! Jeśli dzieci noszą okulary na rejs koniecznie zróbcie im „żeglarskie sznurki”, które zabezpieczą okulary przed utonięciem.

Mamy nadzieję, że przekonacie się do wspólnego rodzinnego żeglowania. Rejs mazurski z dzieckiem to świetna opcja by przekazać pasję najmłodszym. A co jeśli Wasza druga połowa nie jest przekonana do opcji tygodnia na jachcie? Zawsze możecie udać się na wypad „tatów z dzieckiem” lub „mamuś z dzieckiem” 😉 


Nasza oferta rejsów rodzinnych na Mazurach

Pierwszy samodzielny czarter – odbiór jachtu


Pierwszy czarter jachtu i to nie tylko nowe doświadczenia żeglarskie, ale też sporo elementów organizacyjnych i technicznych do ogarnięcia. W tekście znajdziesz garść porad związanych z pierwszym samodzielnym czarterem jachtu po kursie żeglarskim. Bez względu na to czy byliście na kursie tygodniowym czy dwutygodniowym – przyjeżdżaliście „na gotowe”. To organizator szkolenia oraz Wasz instruktor zadbał o sprawdzenie jachtu i wyposażenia. Teraz czas na Was!

Jeśli po podstawowym szkoleniu na patent żeglarza jachtowego zdecydowaliście się na rejs doszkalający, to to jak odebrać jacht do czarteru omawialiście i sprawdzaliście w praktyce. Informacje będą dla Was przydatnym przypomnieniem. Ale jeśli nie jesteście naszymi absolwentami – to nic! Korzystajcie z naszej wiedzy, a w razie czego śmiało wpadajcie na szkolenia 🙂

Po pierwsze – jako osoby odbierające swój pierwszy samodzielny czarter jachtu pozwólcie wydającemu „zrobić swoją robotę” i omówić istotne elementy 🙂 W interesie każdego właściciela jachtu leży należyte przekazanie jachtu osobom czarterującym. W praktyce – różnie to jednak bywa, więc jeśli czujecie, że przydałyby Wam się więcej informacji – sprawdzajcie i pytajcie.

Żagle – stawianie, zrzucanie i refowanie. Jeśli warunki w porcie pozwalają postawcie żagle, po pierwsze sprawdzicie czy są całe po drugie, przećwiczycie z załogą na sucho 😉 Jeśli warunki nie pozwalają zwróćcie uwagę na stan żagli tuż po wypłynięciu z portu. Dowiedzcie się jaki system refowania jest na jachcie który czarterujecie. Natomiast jeśli nie pamiętacie jak prawidłowo zarefować żagle poproście o instrukcję.

Silnik. Przecież nie chcecie żeby silnik was zawiódł, a pierwszy samodzielny czarter jachtu wspominany był jako stresujące przeżycie. Dowiedzcie się jaki silnik jest na jachcie i jakie paliwo do niego wlewać. Do silnika czterosuwowego wlewamy czystą benzynę. Do dwusuwowego – mieszankę benzyny z olejem silnikowym. Jeśli wlewacie mieszankę to zapytajcie w jakich proporcjach! Jeśli silnik jest czterosuwowy warto sprawdzić poziom oleju silnikowego. Przećwiczcie z wydającym jacht uruchamianie i wyłączanie silnika oraz podnoszenie i opuszczanie go do wody. Ponadto zwróćcie uwagę czy silnik posiada zabezpieczenie antykradzieżowe.

pierwszy samodzielny czarter
Przy odbiorze jachtu sprawdź środki ratunkowe i asekuracyjne

Środki ratunkowe – policz ilość kamizelek – powinno być ich minimum tyle ile osób załogi. Zobaczy czy masz koło ratunkowe. Odbiór jachtu to również moment by sprawdzić w jakim stanie są środki ratunkowe. Jeśli na pierwszy kapitański rejs zabierasz do załogi dziecko/dzieci dowiedz się wcześniej czy armator dysponuje kamizelkami dziecięcymi. Najczęściej musisz o nie zadbać we własnym zakresie). Ponadto jeśli będziesz mieć w załodze osoby nie potrafiące pływać lub pływające słabo, warto by zaopatrzyły się we własną dopasowaną kamizelkę asekuracyjną lub kamizelkę pneumatyczną.

Maszt i olinowanie stałe – zwróć uwagę czy wszystkie przetyczki na jachcie są odpowiednio zabezpieczone kółeczkami zabezpieczającymi (tzw. zawleczki) – dotyczy to want, sztagu, achtersztagu oraz co ważne – linek relingów! Zobacz czy maszt nie jest wykrzywiony w żadną stronę. Jeśli takielunek wzbudza twój niepokój – zwróć na to uwagę wydającemu jacht.

Kadłub – sprawdź kadłub pod względem uszkodzeń. Jeśli przy odbieraniu jachtu widzisz jakieś rysy lub ubytki na burtach/pokładzie zapisz je w protokole odbioru jachtu.

Miecz – stojąc w pocie podnieś go i opuść – zwróć uwagę czy płynnie i bez oporów chodzi do góry i na dół. Zwykle przy tej czynności przydaje się korba do kabestanu 😉

Urządzenie sterowe – zobacz jaki jest system podnoszenia i opuszczania płetwy sterowej. Czy lekko chodzi w jarzmie? Czy płetwa jest ciężka czy lekka (nie zaskoczy cię przy konieczności podniesienia wpływając do płytkiego portu). Zwróć uwagę czy na płetwie sterowej nie ma ubytków i obić oraz w jakim stanie są fał i kontrafał płetwy (jeśli się przeciera warto go wymienić).

pierwszy samodzielny czarter - sprawdź ster
sprawdź płetwę sterową by na wodzie nie spotkała Cię niemiła niespodzianka

Instalacje na jachcie – warto poprosić o szybkie przypomnienie obsługi instalacji jachtowych. Jeśli byłeś na kursie weekendowym na którym nie mieszkałeś na jachcie, odbiór jachtu od bosmana to najlepsza chwila na zdobycie nowej wiedzy. Te zagadnienia często wypadają z głowy przy przejmowaniu odbieraniu jachtu, a potem głowisz czemu (na przykład) nie działa światło 🙂

  • gazowa – sprawdź gdzie jest butla z gazem + ew. zapas. Zwróć uwagę na szczelność instalacji (czy w miejscu przechowywania butli i pod kuchenką nie czuć gazu gdy butla jest zakręcona). Sprawdź kuchenkę odpalając palniki.
  • elektryczna – zobacz gdzie zlokalizowane są bezpieczniki (główny bezpiecznik prądu, bezpieczniki instalacji 12V – świateł, gniazda zapalniczki, pompy wody; bezpiecznik instalacji 230V oraz jeśli masz bezpiecznik steru strumieniowego). Dowiedz się czy posiadasz wskaźnik naładowania akumulatora i jakiej wartości pilnować. Sprawdź też jak podłączać jacht do prądu w porcie oraz czy akumulator jachtowy będzie ładować się automatycznie czy musisz ręcznie włączać/wyłączać ładowarkę/prostownik.
  • wodna – dowiedz się jaki masz zbiornik wody pitnej, gdzie się go uzupełnia oraz sprawdź czy pompa wody działa.
  • ogrzewanie – jeśli wybrałeś czarter jachtu z ogrzewaniem koniecznie poproś instrukcję obsługi. Dowiedz się jakiego rodzaju jest to ogrzewanie, gdzie znajduje się zbiornik na paliwo (najczęściej instalacja ogrzewania działa na olej napędowy – diesla, ale istnieją też ogrzewania gazowe, a nawet elektryczne!)

Refowanie żagli


Przypomnienie jak to było z tym refowaniem

Zmniejszanie powierzchni ożaglowania czyli refowanie żagli powinniście dokładnie omówić i  poćwiczyć w czasie swojego kursu żeglarskiego. Jednak pamięć bywa ulotna dlatego przypominamy najważniejsze elementy związane z refowaniem żagli. Omówienie procedury z załogą powinno znaleźć się na liście Twoich tematów do rozmowy z załogą na początku rejsu – kiedy przyjdzie czasy by zarefować żagle będzie Wam wszystkim łatwiej!

Refuj się zawczasu. Stare powiedzenie mówi, że kiedy przejdzie Ci przez myśl by się zarefować to powinieneś to zrobić! Łatwiej jest żagle rozrefować, gdy po czasie stwierdzisz, że jednak warunki są lżejsze niż myślałeś, niż walczyć z żaglami przy wzmagającej się sile wiatru.

Refuj żagle od tyłu (najpierw grot), ale symetrycznie – jachty lepiej pływają na dwóch żaglach. Jeśli refujesz grota, równocześnie zmniejsz również powierzchnię foka. Pływanie na samym grocie nie jest dobrą decyzją – środek ożaglowania nadal jest wysoko co powoduje, że przechyły nadal są uciążliwe, a ciągłe luzowanie żagla by temu przeciwdziałać powoduje spadek prędkości. Płyniesz, ale nieefektywnie. Wyjątkiem od reguły jest płynięcie z wiatrem – wtedy możesz efektywnie płynąć na jednym żaglu – na foku!

Prawidłowe zarefowanie grota jest podstawową sprawą. Jeśli źle założysz ref na grocie bardzo łatwo możesz uszkodzić żagiel.
Refowanie krok po kroku:

  1. załóż ref przed wypłynięciem z portu jeśli tylko o tym myślisz – pamiętaj o punkcie „Refuj się za wczasu”. Jeśli jesteś już na jeziorze zrzuć całkowicie żagle i płyń chwilowo na silniku (to najłatwiejsze postępowanie).
(dla łatwiejszego odbioru pokazujemy refowanie na schemacie z postawionym żaglem)
  1. w pierwszej kolejności odpowiednio naciągnij żagiel w przedniej części: zawiąż hals dookoła bomu oraz dookoła masztu. To ważne by ta lina utrzymywała materiał w dwóch płaszczyznach. Jeśli masz przy pięcie bomu wąsy (tzw. królicze uszy) możesz założyć na nie luwers przy refie jednak lepiej zabezpiecz go krawatem bo często luwers się z nich ześlizguje w czasie stawiania.
  2. naciągnij żagiel do noku bomu, w stronę rufy i również zabezpiecz w dwóch płaszczyznach – szkentlą do noku bomu i refbenclą dookoła bomu (krawat przeprowadź przez luwers przy liku tylnim i zawiąż dookoła bomu). Jeśli w listwie utrzymującej lazy jacki przy bomie nie masz zrobionego prześwitu by przeprowadzić odpowiednio krawat można wyluzować lazy jacki i tam by benclę owinąć dookoła i docisnąć lazy jacki do bomu.
  3. reflinki wiążemy na końcu. Ich zadaniem jest utrzymywanie w ryzach luźnego materiału dlatego wiążemy je luźno. Nie powinny one powodować załamań materiału na postawionym żaglu. Jeśli zobaczysz, że grot jest „pocięty fałdami” powinieneś lekko wyluzować refsajzini. PS. refsajzingi nie są wcale niezbędne 🙂 załóż ref przed wypłynięciem z portu. Jeśli jesteś już na jeziorze zrzuć całkowicie żagle i płyń chwilowo na silniku
  4. w pierwszej kolejności odpowiednio naciągnij żagiel w przedniej części: zawiąż hals dookoła bomu oraz dookoła masztu. To ważne by ta lina utrzymywała materiał w dwóch płaszczyznach. Jeśli masz przy pięcie bomu wąsy (tzw. królicze uszy) możesz założyć na nie luwers przy refie jednak lepiej zabezpiecz go krawatem bo często luwers się z nich ześlizguje w czasie stawiania.
  5. naciągnij żagiel do noku bomu, w stronę rufy i również zabezpiecz w dwóch płaszczyznach – szkentlą do noku bomu i refbenclą dookoła bomu (krawat przeprowadź przez luwers przy liku tylnim i zawiąż dookoła bomu). Jeśli w listwie utrzymującej lazy jacki przy bomie nie masz zrobionego prześwitu by przeprowadzić odpowiednio krawat można wyluzować lazy jacki i tam by benclę owinąć dookoła i docisnąć lazy jacki do bomu.
jachty na zarefowanych żaglach

Jeśli decydujesz się by założyć więcej niż jeden ref zakładaj je jeden na drugi – kiedy siła wiatru się zmniejszy i będziesz chciał z drugiego refa przejść na pierwszy będzie to można łatwo zrobić.

Pierwszy samodzielny czarter mazurski – pakowanie


Co zabrać ze sobą?

Jeśli przyszedł ten moment, w którym po uzyskaniu patentu żeglarza i zdobyciu doświadczenia, po raz pierwszy zdecydujecie się samodzielnie zorganizować rejs i zabrać znajomych na urlop pod żaglami trafiliście w dobre miejsce. Poniżej krótki poradnik dla żeglarza dotyczący tego jakie wyposażenie (poza prywatnym bagażem) warto zabrać ze sobą na pierwszy „kapitański” rejs.

– mapa akwenu – przyda się nawet jeśli znasz obszar po którym będziecie pływać jak własną kieszeń. W końcu mapa to nie tylko podpowiedź dla Ciebie, ale również źródło informacji dla Twojej załogi. Jeśli nie masz mapy w domu zawsze możesz kupić ją już po dotarciu na miejsce. Zwróć jednak uwagę by była to mapa przeznaczona dla wodniaków – zawierająca co najmniej informację o głębokościach na poszczególnych jeziorach. Co prawda dziś prawie każdy ma telefon z mapą online, ale pamiętaj – są jeszcze miejsce gdzie zasięg jest słabiutki, a bateria w telefonie lubi spłatać figle

pierwszy samodzielny rejs

podstawowy zestaw narzędzi – firmy czarterowe różnie traktują ten temat. Czasem w tzw. Skrzynce bosmańskiej znajdziesz zdekompletowaną szeklę i zardzewiały śrubokręt, a czasem pełen zestaw potrzebnych narzędzi. To co każdy skipper powinien mieć ze sobą to na pewno: kombinerki, śrubokręt płaski i krzyżakowy oraz dobry nóż (tu świetnie sprawdzi się dobry multitool mający to wszystko w sobie). Dodatkowo zapasowa szekla i przetyczka wraz z zawleczką (zawleczek/kółeczek warto mieć zawsze kilka) i jeden długi krawat grubości ok 5 mm.

elektryka – warto mieć ze sobą: ładowarkę samochodową z kablem do telefonu, powerbank oraz rozdzielacz do prądu. Dziś już prawie wszystkie jachty mają gniazda 230V do ładowania w czasie postoju w porcie, no ale co jeśli gniazdka na jachcie będą dwa, a załogi 8 osób?!

podręcznik z kursu żeglarskiego – czyli nasza pamięć zewnętrzna z zakresu żeglarstwa. Książka przyda się za równo Wam jak i waszej ciekawskiej załodze. A jeśli wiecie już wszystko z zakresu żeglarstwa przyda się do tępienia komarów 😉

rejs młodzieżowy z patentem

– moskitiera – nikt nie lubi być budzonym nocą przez uciążliwe bzyczenie. Można zaopatrzyć się specjalne siatki na okna w markecie, ale równie dobrze sprawdzi się kawałek starej firanki. Świeczki czy spiralki może i bywają skuteczne, ale rozpalania ich w jachcie ZDECYDOWANIE ODRADZAMY ze względów bezpieczeństwa.

– latarka czołówka – zasada mówi „jedna ręka dla jachtu, a druga dla Ciebie”. Trzeciej ręki dla latarki nie wyhodujesz 🙂

– apteczka pierwszej pomocy – jacht powinien być wyposażony w apteczkę,  niestety w praktyce różnie to bywa. Do rejsowej apteczki zapakuj koniecznie: rękawiczki lateksowe, kompresy, plastry, środek odkażający oraz folię NRC. Warto mieć w niej również środek przeciwbólowy, coś na przeziębienie, wapno i węgiel leczniczy.

Przygotowując się do swojego pierwszego samodzielnego czarteru przemyślcie również sprawę swojego wyżywienia na rejsie. Czy chcecie oprzeć się na dostępnej bazie gastronomicznej czy może przygotowywać posiłki na jachcie. Przeczytajcie nasz artykuł o planowaniu jedzenia na rejs.

Dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej


dofinansowanie-z-funduszy-ue

1.4.2. Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020

Tytuł projektu: Stworzenie zintegrowanego systemu usług wyszkolenia żeglarskiego na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich realizowane przez firmę Biuro Turystyki Aktywnej „Gertis” Marek Makowski

Główny cel projektu: Celem głównym projektu jest stworzenie zintegrowanego systemu usług wyszkolenia żeglarskiego na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich realizowane przez firmę Biuro Turystyki Aktywnej „Gertis” Marek Makowski”, a tym samym bezpośrednio wzrost konkurencyjności BTA „Gertis” oraz pozostałych podmiotów partnerskich. Stworzenie pakietów usług w ramach projektu oznaczać będzie większą rozpoznawalność marek wszystkich partnerów, a co za tym idzie, częstszy wybór ich oferty przez klientów.

Całkowita wartość projektu: 1.999.398,63 zł
Kwota dofinansowania UE: 1.137.869,14 zł

Nazwa Lidera: Marek Makowski Biuro Turystyki Aktywnej „Gertis”
Partnerzy: Jarosław Jędrzejowski MAZUR WIND; VIRGA Marcin Krzywonos; Konrad Baraszkiewicz Usługi Żeglarskie

zamówienia do projektu: http://gertis.pl/


dofinansowanie-z-funduszy-ue

1.5.2 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020

Tytuł projektu: Utworzenie warsztatu szkutniczego w celu odtworzenia dziedzictwa gospodarczego regionu Wielkich Jezior Mazurskich

Główny cel projektu: Celem głównym projektu jest wsparcie odtwarzania gospodarczego dziedzictwa regionu polegające na dostosowaniu technologii do odtworzenia od podstaw tradycyjnej usługi charakterystycznej dla regionu związanej z rzemiosłem szkutniczym, a co za tym idzie, także wzrost konkurencyjności BTA „Gertis”.

Całkowita wartość projektu: 928.650,00 zł
Kwota dofinansowania UE: 641.750,00 zł

Nazwa Beneficjenta: Marek Makowski Biuro Turystyki Aktywnej “Gertis”

zamówienia do projektu: http://gertis.pl/



Projekt pn. „Nowy Sztynort – Osada Wolności”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020,  Poddziałania 1.3.2 Tworzenie sieciowych produktów przez MŚP.  Założeniem i głównym celem projektu jest wdrożenie innowacyjnego w skali europejskiej produktu sieciowego z zakresu turystyki, medycyny i zdrowia, wykorzystującego potencjał regionu Wielkich Jezior Mazurskich.

Przedsięwzięcie będzie realizowane przez konsorcjum składające się z 3 przedsiębiorstw, zaliczających się do sektora MŚP:

  • „KING CROSS DEVELOPMENTS” Spółka z o.o. (Partner Wiodący)
  • Nowy Sztynort Spółka z o.o.
  • Biuro Turystyki Aktywnej „GERTIS” Marek Makowski

Planowany do wdrożenia produkt sieciowy będzie stanowił gotową do sprzedaży, spakietyzowaną ofertę, opartą o rozproszoną strukturę podmiotów, funkcjonujących jako jedna spójna koncepcja skupiona wokół trzech głównych rdzeni –  „Wolność w żagle”: żeglarstwo; „Wolny Strzelec”: przestrzeń do pracy oraz „Wolność od ograniczeń”: wsparcie niepełnosprawnych.

Wdrożenie produktu sieciowego nastąpi poprzez wprowadzenie spakietyzowanej oferty do działalności gospodarczej każdego z Konsorcjantów.

Członkowie Konsorcjum będą odpowiedzialni za konkretne zadania podczas realizacji Projektu:
Partner Wiodący – „KING CROSS DEVELOPMENTS” Spółka z o.o., odpowiedzialny będzie za zadania związane z:
– rdzeniem „Wolność w żagle” tj.: remont pomostów pływających z uzbrojeniem; zakup wyposażenia Multimedialnego Centrum Żeglarstwa i Ekologii; zakup jachtów regatowych;
– rdzeniem „Wolny Strzelec” tj.: remont zabytkowego Spichlerza i Rybaczówki wraz z zakupem wyposażenia;
– rdzeniem „Wolność od ograniczeń” tj.: zakup jachtów regatowych dla osób niepełnosprawnych.

Nowy Sztynort Spółka z o.o. odpowiedzialna będzie za zadania związane z:
– rdzeniem „Wolność w żagle” tj.: zakup łodzi motorowych; łodzi nurkowo-ratowniczej oraz zakup sprzętu nurkowego;
– rdzeniem „Wolność od ograniczeń” tj.: zakup bezzałogowego statku powietrznego (drona); zakup motolotni.

Biuro Turystyki Aktywnej „GERTIS” Marek Makowski odpowiedzialny będzie za zadania związane z:
– rdzeniem „Wolność w żagle” tj.: zakup wyposażenia stanowiska do nauki żeglowania „na sucho” oraz zakup łodzi motorowej;

Konsorcjum będzie wspólnie działać w zakresie wykonania platformy internetowej na potrzeby udostępniania e-produktu sieciowego (e-Osada Wolności), jak również stworzenie kampanii służącej jego promocji i sprzedaży.
Wdrożenie produktu sieciowego przełoży się na:

1. rozwój działalności gospodarczej i wzrost konkurencyjności MŚP, m.in. poprzez wdrożenie i dystrybucję innowacyjnego produktu sieciowego (w postaci pakietowej) przez całe konsorcjum, którego członkowie należą do MŚP;
2. integrację działalności MŚP w obrębie tworzonego konsorcjum, m.in. poprzez zacieśnienie współpracy konsorcjantów, wspólne działania inwestycyjne, promocyjne itp.;
3. tworzenie nowych miejsc pracy (tj. 21 nowych etatów) na terenach wiejskich,
4. wprowadzenie innowacji produktowej i procesowej w turystyce Wielkich Jezior Mazurskich;
5. urozmaicenie i wydłużenie sezonu turystycznego na terenie Wielkich Jezior Mazurskich oraz lepsze wykorzystanie potencjału tego obszaru dla turystyki.

Okres realizacji projektu rozpoczął się w lipcu 2020r., zaś wydatkowanie środków planowane jest na lata 2020-2023.

Wartość projektu 56 551 402,50 zł
Wkład Funduszy Europejskich 27 689 726,00 zł

Pakiety usług


W naszej ofercie znajdą Państwo również pakiety usług w których znajdują się m.in. noclegi, wyżywienie i szkolenia. Są one przeznaczone dla osób, które chcą korzystać z kompleksowo przygotowanych usług bez poszukiwania ich we własnym zakresie. Dzięki współpracy z  podmiotami oferującymi zróżnicowane usługi turystyczne proponujemy Państwu następujące pakiety:

Pakiet 1: Tygodniowe szkolenie żeglarskie z wyżywieniem i noclegiem w pensjonacie dla 4 osób.

Kurs na żeglarza jachtowego dla 4 osób w formie stacjonarnej. Szkolenie realizowane jest na jachtach Maxus 28, zakwaterowanie i wyżywienie zapewnia pensjonat Rybaczówka. Szkolenia rozpoczynamy w niedzielę i kończymy po 7 dniach, w sobotę (egzamin na stopień żeglarza jachtowego).
Cena od 13 990 zł

Pakiet 2:  Tygodniowe szkolenie żeglarskie z wyżywieniem i noclegiem na jachcie dla 3 osób.

Kurs żeglarski na stopień żeglarza jachtowego dla 3 osób zakończony egzaminem na patent. Szkolenie odbywa się w formie stacjonarnej z zakwaterowaniem uczestników na jachcie. Wyżywienie w pensjonacie Rybaczówka. Rozpoczęcie kursu w niedzielę, zakończenie egzaminem w sobotę.
Cena od 9 490 zł

Pakiet 3: Dwutygodniowe szkolenie żeglarskie z wyżywieniem i noclegiem w domkach dla 6 osób.

Szkolenie żeglarskie przeznaczone dla 6 osób realizowane w formie stacjonarnej. Zakwaterowanie (w domkach) i wyżywienie zapewnia pensjonat Rybaczówka. Zajęcia żeglarskie prowadzone na jachtach Maxus 28. Kurs zakończony egzaminem na patent żeglarza jachtowego
Cena od: 25 490 zł

Pakiet 4: Rejs szkoleniowy tygodniowy z egzaminem i kursem motorowodnym – 1 osoba.

Miejsce na kursie na żeglarza jachtowego zakończonym egzaminem na patent żeglarski połączonym ze szkoleniem motorowodnym. Szkolenie w formie rejsu wędrownego. Zakwaterowanie na jachcie żaglowym (3 uczestników na jachcie) wyposażonym w kambuz, szkolenie motorowodne na łodzi typu RIB. Kurs tygodniowy – trwa od niedzieli do soboty (egzamin w sobotę).
Cena od: 2 390 zł

Pakiet 5: Rejs szkoleniowy dwutygodniowy z egzaminem i kursem motorowodnym – 1 osoba.

Miejsce na kursie na żeglarza jachtowego zakończonym egzaminem na patent żeglarski połączonym ze szkoleniem motorowodnym. Szkolenie w formie rejsu wędrownego. Zakwaterowanie na jachcie typu Maxus 28 (5 uczestników na jachcie) wyposażonym z kambuz (kącik kuchenny). Szkolenie motorowodne realizowane na łodzi typu RIB. Kurs dwutygodniowy – rozpoczęcie w niedzielę, egzamin i zakończenie kursu w sobotę.
Cena od: 3 290 zł

Pakiet 6: Kurs tygodniowy na sternika motorowodnego dla 4 osób (hausboot) z wyżywieniem i noclegiem na jachcie.

Szkolenie na sternika motorowdnego dla 4 osób realizowane na łodzi typu hausboot. Kurs realizowany w formie stacjonarnej. Zakwaterowanie w czasie kursu na pokładzie jednostki szkoleniowej, wyżywienie w pensjonacie Rybaczówka.
Cena od 11 190 zł

Pakiet 7: Kurs weekendowy na sternika motorowodnego dla 4 osób z wyżywieniem i noclegiem w pensjonacie.

Szkolenie na sternika motorowodnego dla 4 osób. Kurs weekendowy (sobota-niedziela) z zakwaterowaniem i wyżywieniem w pensjonacie Rybaczówka.
Cena od 4 590 zł

Pakiet 8 (zimowy): Kurs na żeglarza lodowego z noclegiem i wyżywieniem dla 4 osób.

Zimowe szkolenie z zakresu żeglarstwa lodowego dla 4 osób. Kurs 4 dniowy z zakwaterowaniem (domki) i wyżywieniem w pensjonacie Rybaczówka. Kurs realizowany na ślizgach lodowych typu DN.
Cena od 9 590 zł

Pakiet 9: Rejs szkoleniowy tygodniowy z egzaminem

Kurs żeglarski w formie rejsu wędrownego z egzaminem na patent żeglarza jachtowego. Zakwaterowanie w 3 osobowych załogach na jachtach szkoleniowych. Kurs tygodniowy (start niedziela- egzamin w sobotę).
Cena od 2 090 zł

Pakiet 10: Rejs szkoleniowy dwutygodniowy z egzaminem

Kurs żeglarski w formie rejsu wędrownego zakończony egzaminem na patent żeglarza jachtowego. Zakwaterowanie w 5 osobowych załogach na jachtach szkoleniowych typu Maxus 28. Kurs dwutygodniowy (start niedziela- egzamin w sobotę).
Cena od 2 790 zł

Pakiet 11: Kurs na sternika motorowodnego z egzaminem

Szkolenie motorowodne dla jednej osoby zakończone egzaminem państwowym na patent sternika motorowodnego. Kurs prowadzony na łodzi typu RIB.
Cena od 700 zł

Pakiet 12: Indywidualny rejs szkoleniowy na stopień żeglarza jachtowego z egzaminem

Kurs żeglarski w formie rejsu wędrownego zakończony egzaminem na stopień żeglarza jachtowego. Szkolenie indywidualne – jacht szkoleniowy i instruktor na wyłączność. W czasie trwania kursu zakwaterowanie na jachcie na którym prowadzone są zajęcia (jacht wyposażony w kambuz do przygotowywania posiłków)
Cena od 4 990 zł

Pakiet 13:  Weekendowy kurs na sternika motorowodnego z noclegiem w pensjonacie

Szkolenie motorowodne dla jednej osoby w formie szkolenia weekendowego. W czasie kursu uczestnik zakwaterowany jest w pensjonacie Rybaczówka (pokój ze śniadaniem).
Cena od 550 zł

Pakiet 14:  Weekendowy kurs na sternika motorowodnego z noclegiem w domku

Szkolenie motorowodne dla jednej osoby w formie szkolenia weekendowego. W czasie kursu uczestnik zakwaterowany jest w niezależnym domku na terenie portu – pensjonatu Rybaczówka.
Cena od 1 290 zł

Masz pytania? Chcesz skorzystać z pakietu? Napisz do nas podając numer i preferowany termin realizacji!

    Zapraszamy do kontaktu!

    Pakiety realizowane są we współpracy Biura Turystyki Aktywnej „Gertis” Marek Makowski  z partnerami: Jarosław Jędrzejowski MAZURWIND, Konrad Baraszkiewicz USŁUGI ŻEGLARSKIE oraz Marcin Krzywonos VIRGA.