Strona z wpisami

Węzły żeglarskie: ósemka


Węzeł ósemkowy, nazywany potocznie również „ósemką” to jeden z najprostszych węzłów żeglarskich. Ponadto jest używany praktycznie za każdym razem gdy wychodzimy na wodę. Przyda się za równo na małych jachtach regatowych, jak i w żegludze morskiej.

Ósemka to węzeł żeglarski który stosujemy do zabezpieczania końców lin by nie uciekły nam przez otworzy takie jak kipy, bloczki, stopery czy knagi zaciskowe. Wiążemy ją na końcach szotów, fałów (za równo fałów żagli, jak i miecza oraz płetwy sterowej). Automatyczne zawiązywanie jej na tych linach, jest jednym z elementów dobrej praktyki żeglarskiej.

Przewagą tego węzła nad zwykłym supłem, jest to że można ją łatwo rozwiązać. Supeł potrafi bardzo mocno się zacisnąć pod obciążeniem, a węzeł ósemkowy tego nie robi.

Jeśli wolicie zobaczyć na animacji jak zawiązać węzeł – zajrzyjcie na nasz Kanał na YouTube

Pozostałe węzły żeglarskie:
węzeł kotwiczny
węzeł płąski i refowy
węzeł knagowy
wyblinka
węzeł cumowniczy żeglarski

Stacjonarne szkolenie żeglarskie – Sztynort


Nasza oferta stacjonarnego szkolenia żeglarskiego to jedna z możliwości kursu indywidualnego.  Skierowana jest do osób chcących w ciągu tygodnia przygotować się do egzaminu na patent, ale w formie stacjonarnej czyli tak by codziennie wracać do tego samego portu i nocować w pensjonacie lub hotelu. To dobra opcja by połączyć wypoczynek z rodziną ze zdobyciem nowych umiejętności.

Instruktor prowadzący zajęcia ma pod opieką maksymalnie 3 osobową grupę, jednak szkolenie możemy zorganizować również dla jednej lub dwóch osób! Zajęcia szkoleniowe rozpoczynamy w poniedziałek rano, a w sobotę dla osób chętnych odbywa się państwowy egzamin. Codziennie żeglujemy ucząc się nowych manewrów pod żaglami i na silniku oraz realizujemy zajęcia teoretyczne. Tego typu szkolenie umożliwia zdobycie wymaganej wiedzy aby zdać egzamin na stopień żeglarza jachtowego PZŻ oraz Inland Skippera ISSA.

Kładziemy wielki nacisk na umiejętności praktyczne, nie szkolimy dla „papierka”! Niemniej jednak stacjonarne szkolenie żeglarskie może zakończyć się egzaminem państwowym. Posiadamy uprawnienia do samodzielnego egzaminowania nadane przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Wszelkie dodatkowe informacje w dziale FAQ: Często zadawane pytania.

szkolenie tygodniowe na żeglarza

Miejsce kursu

Bazą naszego szkolenia jest nowoczesny port Sztynort znajdujący się na północ od Giżycka. Żeglujemy po jeziorach Sztynorckim, Dobskim, Dargin, Kisajno lub Mamry i co wieczór wracamy do Sztynortu. Staramy się w ciągu dnia odwiedzać różne miejsca by zapoznać Was z charakterystyką mazurskiej żeglugi.

Zakwaterowanie 

W czasie stacjonarnego szkolenia żeglarskiego uczestnicy nocują na lądzie. Polecamy zakwaterowanie w Pensjonacie Sztynort lub polu campingowym znajdującym się na terenie portu. Istnieje też możliwość noclegu na jachcie szkoleniowym*. Dojazd do portu z Giżycka lub Węgorzewa zajmuje maksymalnie 30 minut.

pensjonat Sztynort pokoje pensjonat Sztynort

Program i organizacja zajęć 

Stacjonarne szkolenie żeglarskie będzie obejmować zagadnienia praktyczne i teoretyczne na stopień żeglarza jachtowego. W planie szkolenia jest także spora dawka wiedzy praktycznej – m.in. przepływanie przez kanały, położenie masztu, stawanie na kotwicy oraz ćwiczenia manewrów portowych. Kursy rozpoczynamy standardowo w poniedziałki (poza miesiącami wakacyjnymi istnieje możliwość ustalenia innego dnia rozpoczęcia). Zajęcia odbywają się zwykle w dwóch blokach – pierwszy rozpoczyna się o godzinie 9 rano, a drugi po południu. W czasie dnia planujemy przerwę obiadową w porcie Sztynort lub w innym z pobliskich portów.

Szczegółowy plan zajęć ustala instruktor prowadzący szkolenie wraz ze swoją załogą. Na zakończenie szkolenia w pobliskim Giżycku odbywa się Państwowy egzamin na stopień żeglarza jachtowego w którym mogą wziąć udział uczestnicy szkolenia.

 Przekonaj się jak szkolimy! Naucz się z nami kilku podstawowych węzłów:

Jacht

Kursy stacjonarne realizujemy na różnych jachtach z naszej floty. Są to jednostki kabinowe o długości od 24 do 28 stóp, odpowiadające realiom współczesnego żeglarstwa. Wszystkie jachty wyposażone są w niezbędne środki bezpieczeństwa, silniki przyczepne, patenty do kładzenia masztu czy rolowane foki. Wnętrze przystosowane jest do wygodnego noclegu i mieszkania w warunkach turystycznych. Kursy stacjonarne zwykle odbywają się na jachtach typu Fortuna 27, lecz możliwe jest również zorganizowanie stacjonarnego szkolenia żeglarskiego na innej jednostce (Maxus Evo 24, Maxus 26, Maxus 28 – zobacz całą flotę szkoleniową).

Szkolenie na sternika motorowodnego

Przy okazji uczestnictwa w naszym stacjonarnym szkoleniu żeglarskim można również zrealizować w promocyjnej cenie szkolenie motorowodne! Wiedza teoretyczna na żeglarza jachtowego i sternika motorowodnego pokrywa się w wielu elementach, więc ucząc się do jednego egzaminu od razu przygotowujecie się do drugiego. A po tygodniu szkolenia możecie uzyskać aż dwa uprawnienia. Więcej informacji o patencie sternika motorowodnego znajdziecie tutaj.

Terminy i ceny

Stacjonarne szkolenia żeglarskie zrealizować możemy w każdym tygodniu sezonu żeglarskiego pod warunkiem dostępności jachtów. Standardowo zajęcia szkoleniowe rozpoczynamy od poniedziałku rano. Kursy stacjonarne należą do naszej oferty indywidualnej i przyjmujemy rezerwacje na cały jacht (nie sprzedajemy pojedynczych miejsc).  Szczegóły szkolenia ustalamy dla każdego zapytania osobno dlatego zainteresowanych prosimy o kontakt z naszym biurem.

Cena: 4590 zł + czarter jachtu*
*zobacz cennik czarteru

Przykładowo cena szkolenia w formie stacjonarnej zaczyna się
od 1800 zł za osobę (szkolenie w maju na jachcie Fortuna 27 przy 3 osobowej w załodze).

W cenie:

  • praktyczne i teoretyczne szkolenie żeglarskie,
  • opieka instruktora podczas żeglugi,
  • ubezpieczenie NNW uczestników,
  • ubezpieczenie jachtów,
  • paliwo do jachtów.
  • możliwość przenocowania na jachcie (* konieczne jest uiszczenie osobowej opłaty portowej w kwocie 20 zł/doba – dostęp do sanitariatów)

Cena nie zawiera:

  • egzamin na patent Żeglarza Jachtowego PZŻ– 250 zł (125 zł dla osób uczących się < 26 lat),
  • kurs na Sternika Motorowodnego– 500 zł szkolenie + 250 zł (125 zł ze zniżką) egzamin,
  • wydanie certyfikatu Inland Skippera ISSA– 350 zł,
  • wyżywienia
  • noclegu innego niż na jachcie

Masz pytania? Interesuje Cię szkolenie stacjonarne? Napisz do nas!

    Administratorem podawanych danych osobowych jest właściciel strony – BTA Gertis Marek Makowski, Świdry 11, 11-500 Giżycko. Dane będą przetwarzane w celu obsługi korespondencji w wybranym temacie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

    port w Sztynorcie

    Czy żeglarz musi umieć pływać?


    Dziś odpowiemy na pytanie, które zadajecie nam co jakiś czas. „Czy żeglarz musi umieć pływać? Czy jeśli nie potrafię pływać lub boję się wody mogę zapisać się na kurs żeglarski?” Odpowiedź jest prosta: „Żeglarz nie musi umieć pływać, a ty MOŻESZ zapisać się na kurs! Warto jednak  poczytać na ten temat przed przyjazdem na kurs żeglarski lub rejs mazurski.

    Na szkoleniach często cytujemy zasłyszane powiedzenie „tak jak piloci nie muszą umieć latać, tak żeglarze nie muszą umieć pływać”. Osoba niepotrafiąca pływać wchodząc na jacht, przede wszystkim powinna poinformować o tym fakcie sternika jachtu. To on odpowiada za bezpieczeństwo załogi w czasie żeglugi i jego obowiązkiem jest zwrócić szczególną uwagę załodze na to jak bezpiecznie poruszać się po jachcie i zakładać środki ratunkowe.

    Jeśli nie potrafisz pływać, załóż kamizelkę!

    Osoba, która nie umie pływać powinna w czasie żeglugi mieć założony indywidualny środek wypornościowy – kamizelkę lub pas ratunkowy. Na każdym jachcie sprzęt taki znajduje się na wyposażeniu. Jednak często jest tak, że kamizelki są jednego rozmiaru (np. wszystkie XXL). Może się więc okazać, że przyjdzie Ci żeglować w za dużej kamizelce. Oczywiście da się ją dopasować pasami, jednak nadmiar materiału może ograniczać Ci swobodne poruszanie się. Dlatego jeśli nie potrafisz pływać i wybierasz się na żagle zabierz ze sobą własną, dopasowaną do wagi i wzrostu kamizelkę.

    kamizelka dla żeglarza
    Kamizelka powinna być dobrana rozmiarem.
    Dla małych – mała, dla dużych – duża 🙂

    Jaką kamizelkę wybrać dla osoby nie umiejącej pływać?

    Indywidualne środki wypornościowe dzielą się na ratunkowe i asekuracyjne. Utrzymują one osobę (również tę, która nie potrafi pływać) na powierzchni wody. Środki ratunkowe zapewniają odwrócenie twarzą nad wodę w przypadku utraty przytomności. Są to te typowe odblaskowe kamizelki wyposażone w duży kołnierz. Natomiast kamizelki asekuracyjne to takie, które tego kołnierza nie mają. Nie muszą być również w odblaskowych kolorach. Właśnie takie kamizelki dostajemy często przy wypożyczeniu kajaka lub rowerka wodnego.

    kamizelka asekuracyjna dla osoby, która nie umie pływać
    Kamizelka asekuracyjna może wyglądać jak zwykły bezrękawnik 🙂

    Z naszego doświadczenia osobie niepotrafiącej pływać polecamy zaopatrzyć się właśnie we własną kamizelkę asekuracyjną. Zapewni ona unoszenie się na wodzie gdy nieplanowanie (lub planowanie) znajdziemy się za burtą oraz będzie wygodna w codziennym użytkowaniu. A w sytuacji gdy sternik podejmie decyzję o założeniu środków ratunkowych (np. gdy pogorszą się warunki pogodowe), do dyspozycji będzie sprzęt jachtowy.

    Drugą opcją jest zakup kamizelki pneumatycznej. Są one droższe i wymagają przeglądów, jednak gdy się je zakłada prawie zupełnie nie czuć ich przy noszeniu. Tę opcję powinny rozważyć osoby, które planują kontynuować swoją żeglarską pasję dłużej.

    kamizelka gdy żeglarz nie potrafi pływać
    Kamizelka pneumatyczna po wpadnięciu do wody samoczynnie się napompuje

    W przypadku naszych rejsów szkoleniowych uczestnik, który nie potrafi pływać ma możliwość pożyczenia jednej z kamizelek asekuracyjnych z naszego magazynu. Jednak koniecznie prosimy o wcześniejszy kontakt w tej sprawie (lub informację w czasie zapisu).

    Kurs stacjonarny czy rejs szkoleniowy na żeglarza jachtowego?


    Jeśli zastanawiacie się nad wyborem szkolenia żeglarskiego to jego forma będzie pierwszą decyzją którą musicie podjąć – rejs szkoleniowy czy kurs stacjonarny na żeglarza jachtowego? Organizatorzy oferują różne opcje dlatego warto poznać charakterystykę każdej z tych form. Mamy nadzieję poniższy tekst rozwieje Wasze wątpliwości i pozwoli wybrać optymalny dla Was rodzaj szkolenia.

    Wędrowny rejs szkoleniowy

    Taka forma szkolenia jest najbardziej zbliżona do późniejszego samodzielnego żeglowania. Rejs szkoleniowy na żeglarza jachtowego trwa tydzień lub dwa tygodnie. W tym czasie nie tylko żegluje się na jachcie, ale też na nim mieszka. Na rejsie wędrownym przemieszczamy się z miejsca na miejsce, codziennie cumując w innym porcie. Dzięki temu mamy możliwość zobaczenia różnych porty i sytuacje, z którymi będziemy mieć do czynienia w czasie własnych rejsów.

    Decydując się na taką formę warto zwrócić uwagę na pokonywane odcinki w ciągu dnia. Żeby rejs szkoleniowy był efektywny odcinki między portami powinni być nieduże i maksymalnie dostosowane do warunków pogodowych. Będziemy wtedy mieć jak najwięcej możliwości ćwiczenia manewrów i zdobywania nowych umiejętności.

    Drugim elementem na który trzeba zwrócić uwagę są jachty na których odbywa się rejs szkoleniowy. Ponieważ w czasie kursu będziemy na nich spać, gotować i uczyć się powinny być wygodne i zadbane. Jednak nie oznacza to, że mają być najnowsze, największe i naszpikowane udogodnieniami. Tak jak przy nauce na prawo jazdy – zacznijmy od mniejszych jednostek, którymi łatwiej się manewruje cumuje. Z czasem i zdobytym doświadczeniem będzie można przesiąść się na „limuzyny” 😉 Warto też by jachty na których się szkolicie były jednakowe na całym kursie. Będziecie mieć wtedy możliwość wejść do innej załogi bez konieczności „uczenia się” nowego jachtu. To ważne zwłaszcza gdy Wasz rejs szkoleniowy kończy się egzaminem na żeglarza jachtowego.

    Szkolenia wędrowne są intensywniejsze niż kursy stacjonarne. Dla jednym osób jest to plusem, a dla innych minusem. Na rejsach szkoleniowych nie mamy „przerwy od jachtu”. Ciągle posługujemy się nowymi określeniami żeglarskimi i przebywamy wśród osób, które tak jak my uczą się żeglarstwa. Można powiedzieć, że poza czasem szkolenia kiedy jesteśmy na wodzie i ćwiczymy z instruktorem, chłoniemy również żeglarstwo „przez osmozę”. Jeśli czujemy, że taka intensywna forma nie jest dla nas –można rozważyć kurs w formie indywidualnej. Wtedy szkolenie odbędzie w mniejszej załodze i będzie bardziej dostosowane do naszych potrzeb. Dla przykładu możemy nocować w jednym miejscu (na lądzie lub na jachcie), a w czasie dnia odwiedzić różne porty. Można też część szkolenia spędzić stacjonarnie, a część w rejsie szkoleniowym.

    Kursy stacjonarne

    W odróżnieniu od rejsu szkoleniowego, czasie kursu stacjonarnego na żeglarza jachtowego codziennie wypływa się i wraca do tego samego punktu. Czyli żegluje po jednym jeziorze „w tę i z powrotem”. W czasie takich szkoleń  nocleg zwykle odbywa się na lądzie, a na jacht wchodzi się tylko na czas pływania.

    Wybierając takie szkolenie zwróćcie uwagę na jakim jachcie będzie się ono odbywać. Wiele kursów stacjonarnych odbywa się na małych jednostkach – otwartopokładowych jachtach (bez kabiny) lub na jachtach starej generacji. I o ile zasady żeglowania nie zmieniły się od dziesięcioleci – o tyle przeskok technologiczny jest ogromny (nowy osprzęt żeglarski, stosowane rozwiązania,  wielkości jednostek itp.). Szczerze odradzamy osobie która ukończyła kurs żeglarski na Omedze czy Nashu wyczarterowanie „z marszu” nowoczesnego, dużego jachtu. To jak przesiąść się z Fiata Cinquecento do Audi 8 czy Mercedesa S-klasy. Da się, tylko po co ten stres…?

    Stacjonarnie i weekendowo

    Popularną opcją kursów stacjonarnych są szkolenia weekendowe. Mają zwykle tą samą charakterystykę co opisane wyżej kursy stacjonarne przy czym uczestnicy przyjeżdżają na zajęcia w sobotę i niedzielę, a w tygodniu „żyją swoim życiem” i uczą się teorii w domu. Daje to możliwość by połączyć pracę zawodową z kursem żeglarskim oraz na spokojnie uporać się z materiałem. Trzeba pamiętać, że wracając na jacht po pięciu dniach musimy dać sobie czas na przypomnienie czego nauczyliśmy się w poprzedni weekend. W związku z tym jeśli rozważacie kurs weekendowy zamiast rejsu szkoleniowego, nie oszczędzajcie na dniach szkoleniowych. Z naszej perspektywy taki kurs powinien trwać nie mniej niż 5 weekendów przy pełnej zaangażowanej załodze kurs (9-10 dni bez opuszczania zajęć !).

    Kursy stacjonarne to popularna forma proponowana przez kluby żeglarskie w całej Polsce. Nie dają one możliwości poznania różnych portów, zmiennych warunków i różnorodnych sytuacji. A co za tym idzie, często nie ma się okazji by zobaczyć jak w rzeczywistości wygląda żeglarska codzienność. Możemy to porównać do nauki jeżdżenia samochodem non stop po jednym i tym samym egzaminacyjnym szlaku. Prawdopodobnie nauczymy się go na pamięć, ale gdy przyjdzie do wyjechania samodzielnie na ulicę okaże się że po nowej trasie nie umiemy.

    Kiedy zatem zdecydować się na taki kurs? Kurs stacjonarny może być rozwiązaniem dla osób, które mają potrzebę noclegu w jednym miejscu. Na przykład gdy musimy pracować wieczorami, wracać na noc do domu lub do rodziny z którą jesteśmy na urlopie. Druga sytuacja to ta gdy nie możecie pozwolić sobie na wyjazd z dala od domu, a w Waszej okolicy organizuje się wędrownych rejsów szkoleniowych. Ponadto szkolenie stacjonarne polecimy też osobom które wolniej się uczą i lubią mieć czas na „przespanie się” z materiałem.

    Jeśli zdecydujecie się na kurs stacjonarny ciągły lub weekendowy zdecydowanie polecamy później wybrać się np. na wędrowny rejs szkoleniowy doszkalający na większym akwenie (Mazury zapraszają!). Będziecie mogli poznać na nim charakterystykę pływania po różnorodnym obszarze, zobaczyć inne porty oraz pożeglować na większym jachcie.

    Załoga na szkoleniu

    Bez względu na to czy zdecydujecie się na kurs stacjonarny czy rejs szkoleniowy zwróćcie uwagę na ilość osób w załodze. Zasada jest prosta – im mniej osób na instruktora tym więcej czasu szkoleniowego przypadnie na ćwiczenie. Nasza praktyka szkoleniowa pokazuje, że w ciągu tygodnia optymalnie szkoli się 2-3 osoby, a na dwutygodniowym szkoleniu załoga to maksymalnie 5 osób. Przy większej ilości uczestników problemem jest zrealizowanie całego programu szkolenia. Ponadto brakuje wtedy czasu by ćwiczyć manewry do poziomu pozwalającego zminimalizować myślenie i osiągnąć automatyzm pozwalający cieszyć się samodzielnym żeglowaniem.

    Próbny egzamin na żeglarza jachtowego – sprawdź się


    Zapraszamy Was do rozwiązania próbnego egzaminu teoretycznego na żeglarza jachtowego. Jest to test na stopień żeglarza jachtowego, dzięki temu sprawdzicie swoją wiedzę, którą zdobyliście na kursie żeglarskim, w czasie obozu żeglarskiego lub samodzielnie przygotowując się w naszej platformie e-learningowej.

    Nasza baza to przykładowe pytania egzaminacyjne z którymi możecie się zmierzyć. Zostały one przygotowanie specjalnie do ćwiczenia przed państwowym egzaminem na stopień żeglarza jachtowego. Prosimy jednak byście nie zapominali o tradycyjnym uczeniu się, którego celem powinno być zdobycie wiedzy na przyszłość, a nie obrycie się w zdawaniu testów : ) Wszak w czasie żeglowania z rodziną nie spotkacie na wodzie odpowiedzi a, b i c! Trzeba będzie poradzić sobie samodzielnie!

    Przeczytaj jak wygląda egzamin na patent żeglarza jachtowego?

    Jeśli chcesz rozszerzać swoją wiedzę żeglarską zapraszamy na rejsy doskonalące i szkolenia indywidualne, na których skupiamy się na praktycznych umiejętnościach szczególnie istotnych przy pierwszym samodzielnym czarterze. Zaglądajcie też do naszego poradnika żeglarskiego w którym znajdziecie odpowiedzi na pytania związane z kursami żeglarskimi oraz przygotowaniem się do rejsu zarówno jako załoga, jak i jako dowodzący jachtem.

    Próbny egzamin na żeglarza jachtowego:

    0%
    15278

    Na rozwiązanie testu masz 90 minut


    Przykładowy egzamin na żeglarza jachtowego

    Jesteście gotowi? Przed Wami 75 pytań testowych, które symulują część teoretyczną egzaminu czyli test na żeglarza jachtowego. W każdym z pytań jedna z trzech odpowiedzi jest poprawna. Wyniki poznacie na zakończenie testu.  Aby pozytywnie zaliczyć egzamin musicie uzyskać minimum 65 punktów.

    Życzymy powodzenia!

    1 / 75

    Płyniesz jachtem pod żaglami. Halsujesz się i co jakiś czas przecinasz szlak żeglowny. Przy prawej krawędzi szlaku płynie jacht motorowy. Kto ma pierwszeństwo?

    2 / 75

    Etykieta żeglarska to:

    3 / 75

    Urządzenie zamontowane na jachcie ułatwiające wybieranie lin to:

    4 / 75

    Której z informacji nie znajdziemy w komunikacie meteorologicznym

    5 / 75

    Co spowoduje zwiększenie powierzchni grota na jachcie zrównoważonym żaglowo?

    6 / 75

    W jakim kursie znos jachtu z kursu jest największy?

    7 / 75

    Znak nakazu z symbolem - poziomą kreską oznacza:

    8 / 75

    Miejsca na jachcie przeznaczone do przechowywania rzeczy to:

    9 / 75

    Kto jest odpowiedzialny za stan techniczny jachtu w czasie żeglugi?

    10 / 75

    Co oznacza niebieska tablica z białym symbolem statku?

    11 / 75

    Co to jest kokpit?

    12 / 75

    Niebieska tablica z białym symbolem błyskawicy informuje o:

    13 / 75

    Jak nazywa się lina cumowniczą przymocowana na dziobie jachtu i biegnąca na ląd w stronę rufy

    14 / 75

    Jak postąpisz w przypadku rany z której występuje obfite krwawienie?

    15 / 75

    Kierownik statku to:

    16 / 75

    Płyniesz przez jezioro i widzisz znak kardynalny o znaku szczytowym – dwa trójkąty skierowane wierzchołkiem na dół. Jaki kolor ma podstawa?

    17 / 75

    Po czym poznamy nadejście szkwału?

    18 / 75

    Jednostką ciśnienia atmosferycznego jest:

    19 / 75

    W którym kursie wiatr pozorny jest większy od wiatru rzeczywistego?

    20 / 75

    Co powoduje powstawanie bryzy nocnej?

    21 / 75

    Co przyspiesza wychładzanie organizmu u osoby która wpadła do wody?

    22 / 75

    Zjawisko bryzy dziennej charakteryzuje się:

    23 / 75

    Jak powinien być nocą oświetlony poruszający się statek o napędzie mechanicznym?

    24 / 75

    Przepływasz wąskim przejściem między jeziorami. Z wody wystają tyki, a na nich zawieszone są dwukolorowe tablice w kształcie rombów - kolor czerwony od strony brzegu, kolor biały od strony wody. Co one oznaczają?

    25 / 75

    Odpadanie to:

    26 / 75

    Płynąc kursem półwiatr wybierasz grota „na blachę”. Co się stanie z jachtem?

    27 / 75

    Jaką pomoc zastosujesz u osoby u której podejrzewasz udar cieplny?

    28 / 75

    Wiatrem lokalnym nie jest:

    29 / 75

    Płyniesz nocą po jeziorze. Widzisz następujące światła (zielone + białe). Co to za obiekt?

    30 / 75

    Na jaki węzeł zawiążesz cumy w czasie śluzowania?

    31 / 75

    Twój jacht wykazuje tendencję do odpadania. Co zrobisz by go zrównoważyć?

    32 / 75

    Jak postąpić przy oparzeniu?

    33 / 75

    Zjawisko dyszy może wystąpić:

    34 / 75

    Której liny nie używasz by przycumować jacht do pomostu

    35 / 75

    Zakładając kamizelkę ratunkową powinniśmy:

    36 / 75

    Fały i szoty służą do:

    37 / 75

    Musisz wezwać pomoc na jachcie, a Twój telefon nie działa. Co zrobisz?

    38 / 75

    Szlak żeglowny inaczej nazywany jest:

    39 / 75

    Znak kardynalny o podstawie w kolorach czarny - żółty - czarny i znaku szczytowym trójkąty skierowane wierzchołkami od siebie to znak:

    40 / 75

    Jednym ze sposobów wzywania pomocy jest odpalenie flary w kolorze:

    41 / 75

    Liny służące do podnoszenia i opuszczania rzeczy na pokładzie to:

    42 / 75

    Jak oznacza się miejsce niebezpieczne na środku drogi wodnej?

    43 / 75

    Znak kardynalny o znaku szczytowym - dwa czarne trójkąty skierowane podstawami do siebie oznacza:

    44 / 75

    Gdy powietrze będzie przesycone parą wodną może dojść do powstania:

    45 / 75

    Jak nazywa się typ ożaglowania jachtu z 1 masztem i 1 żaglem?

    46 / 75

    Poziomy ruch cząsteczek powietrza wywołany różnicą ciśnień to:

    47 / 75

    Przy jakim kącie przechyłu siła prostująca na lekkim jachcie mieczowym będzie największa?

    48 / 75

    Płyniesz pod żaglami, chcesz wyostrzyć. Jak możesz zrobić to nie używając steru?

    49 / 75

    Resuscytację krążeniowo-oddechową wykonujemy u osoby:

    50 / 75

    Na jachcie o tendencji do ostrzenia środek ożaglowania znajduje się:

    51 / 75

    Obszar wysokiego ciśnienia to:

    52 / 75

    Okno zamontowane na pokładzie jachtu w części dziobowej nazywane jest:

    53 / 75

    Na jakim urządzeniu montuje się silnik przyczepny na jachcie ?

    54 / 75

    Płyniesz na silniku, tuż przed dziobem jachtu widzisz linę pływającą po powierzchni, która przecina Twój kurs. Co powinieneś zrobić?

    55 / 75

    Refsajzingi to:

    56 / 75

    Czarna kula pokazywana w dzień w dziobowej części jachtu oznacza:

    57 / 75

    Liny służące do „przycumowania” jachtu do pomostu to:

    58 / 75

    Sternik żaglówki płynącej na silniku widzi łódź motorową płynącą na niego z przeciwka. Co powinien zrobić by uniknąć kolizji?

    59 / 75

    Żółty romb umieszczony w dziobowej części płynącego statku oznacza, że:

    60 / 75

    Jak oznacza się przęsło mostu pod którym przepływać można tylko w jedną stronę?

    61 / 75

    Do czego służy reling?

    62 / 75

    Jak powinny być w czasie żeglugi zabezpieczone osoby nie potrafiące pływać?

    63 / 75

    Jak nazywa się trzeci, tylny żagiel w ożaglowaniu typu jol?

    64 / 75

    Podstawowe czynniki kształtujące pogodę to:

    65 / 75

    Jacht żaglowy o długości poniżej 7 m płynący w nocy:

    66 / 75

    Co powinieneś zrobić wpływając do śluzy?

    67 / 75

    Jak nazywa się okienka znajdujące się na jachcie

    68 / 75

    Chmurą warstwy niskiej jest:

    69 / 75

    Jakimi bojami oznacza się farwater?

    70 / 75

    Z jaką częstotliwością miga maszt ostrzegawczy informując o niebezpieczeństwie – występowaniu burz i silnego wiatru

    71 / 75

    Co oznacza zaznaczony strzałką znak?

    72 / 75

    ajdewind czy półwiatr – w którym kursie siła ciągu będzie największa?

    73 / 75

    Co oznacza tablica w pionowe pasy: zielony - biały - zielony ?

    74 / 75

    Płyniesz fordewindem prawego halsu, na Twoim kursie jest jacht płynący bajdewindem lewego halsu. Kto powinien ustąpić?

    75 / 75

    Dokończ zdanie: "Chmura Cumulonimbus...:

    Twój wynik to

    0%


    Uwaga! Każda Komisja Egzaminacyjna opracowuje własne pytania i nie może upubliczniać swojego test na żeglarza jachtowego . Ponadto nie istnieje oficjalna baza pytań egzaminacyjnych (jak przy egzaminie na prawo jazdy). Nic nie zastąpi udziału w zajęciach teoretycznych na kursie oraz nauki z materiałów szkoleniowych!

     

    Jakie buty spakować na jacht?


    Jeśli wybieracie się po raz pierwszy na rejs lub w właśnie pakujecie się na kurs żeglarski prędzej czy później zatrzymacie się na pytaniu „a jakie spakować buty na jacht”? Pytanie niby prozaiczne, ale dla osoby która nigdy nie żeglowała odpowiedź może sprawić kłopot.

    W zasadzie można by spakować każdy rodzaj obuwia, który wyda Ci się odpowiedni. Tylko, że wtedy wielkość Twojego bagażu może spotkać się z wybuchem radości wśród pozostałych członków załogi. Wszak miejsce na rzeczy na jachcie jest ograniczone. Dlatego przemyślmy jakie buty na jachcie będą niezbędne.  

    Sandały turystyczne– czyli standard żeglarski. W zasadzie jeśli prognoza pogody jest optymistyczna można w sandałach przechodzić cały rejs. Są to najlepsze buty na jacht na ciepłe dni (lub w ciepły klimat). Są przewiewne, osłaniają podeszwę stopy przed urazami na jachcie oraz przy schodzeniu na ląd. Najlepiej wybrać sandały z takiego materiału żeby móc bez żalu wchodzić do nich do wody. Wtedy rozwiązane będziemy mieli jednocześnie trzy funkcje czyli buty do chodzenia po pokładzie, buty do wchodzenia do jeziora oraz buty pod prysznic 🙂

    Na naszych obozach bardzo często spotykamy się z pytaniem, „ale dlaczego nie mogę chodzić boso po jachcie w czasie kursu?!”. Nasze stanowisko w tym temacie jest proste: Buty na rejs mają być! A wszystko dla bezpieczeństwa uczestników! Osprzęt pokładowy zamontowany na jachcie jest wyjątkowo „zaczepny” dla naszych stóp. Na my chcemy uczyć Was żeglarstwa, a nie wozić po lekarzach 🙂

    Buty sportowe – na chłodniejszy dzień, na wieczór i na spacer do lasu. Najlepsze będą adidasy, tenisówki lub półbuty. Takie buty na jacht powinny mieć jasną i miękką podeszwę, taką która nie pozostawia czarnych rys na pokładzie jachtu. Idealnie jest gdy będą to buty w których zmieścicie dwie pary skarpetek. Wtedy zimne wieczory i żeglowanie w chłodnym wietrze nie będą Wam strasznie.

    No i w zasadzie wychodzi na to, że wystarczy zapakować tylko dwie pary butów na jacht, a będziecie mieć co założyć na każdą okazję! Taki zestaw spokojnie wystarczy Wam na tygodniowe żeglowanie.

    W tym miejscu powinno pojawić się pytanie – „A kalosze? Co z kaloszami?”. Prawda jest taka, że jeśli pada ulewnie nic ich nie zastąpi. Z drugiej zaś strony gumowce są ciężkie i nieporęczne. Co zatem z nimi począć? Brać te buty na rejs? Jeśli jedziecie samochodem – zapakujcie je do bagażnika. Zawsze możecie ich po prostu nie wyciągnąć. Jeśli jedziecie komunikacją zbiorową decyzję proponujemy zostawić na ostatnią chwilę. Tuż przed wyjazdem sprawdźcie prognozy pogody, a jeśli zapowiadane są solidne opady dopakujcie kalosze do torby.  

    Na zakończenie w ramach podsumowania napiszemy coś o butach, które raczej na pewno nie sprawdzą się na pokładzie jachtu. Po pierwsze buty na obcasie – owszem jeśli chcecie można w nich chodzić na lądzie, ale po łódce: „nie ma mowy!”. Po drugie ciężkie obuwie typu glany, buty wojskowe czy wyprawowe buty trekkingowe. Po trzecie klapki i japonki. Możecie spakować je ze sobą, ale tylko pod prysznic. Jako buty do chodzenia po jachcie zupełnie się nie sprawdzą.